Trots åratals diskussioner är forskarna oense om ekologiskt odlade grödor bär på mer hälsosamma näringsämnen än konventionellt odlade.

Men nu visar en stor studie från universiteten i Kalifornien och Minnesota att ekologiskt odlade tomater innehåller i genomsnitt 79 respektive 97 procent mer av de båda flavonoiderna quercetin och kaempferol som är vanliga i tomater.

Resultaten presenteras i Journal of agricultural and food chemistry och har redan utlöst en internationell debatt.

– Det här är en oerhört välgjord studie som sträcker sig över lång tid och där man tagit hänsyn till en mängd tänkbara felkällor. Jag kan inte minnas någon annan studie som är så här stor och håller så hög kvalitet, säger Irene Mattisson som är nutritionist på Livsmedelsverket.

Även tidigare forskning har antytt att halterna av flavonoider kan vara högre i ekologiskt odlade grödor men då har det funnits en osäkerhet kring om detta orsakats av odlingsmetoden, klimatet eller av att ekoodlare valt andra sorters grödor för sin odling.

I den nya studien har forskarna, ledda av professor Alyson Mitchell, själva haft full kontroll över odlingarna som skett bredvid varandra och därmed kunnat ta hänsyn till exempelvis skillnader i väderlek och tomatsorter.

Dessutom pågick alltså försöksodlingarna i hela tio år, från 1994 till 2004.

–  Ett intressant resultat är att skillnaderna tycks öka med tiden. En förklaring skulle kunna vara att jorden behöver några års ekologisk odling för att hitta sin rätta balans, säger Irene Mattisson. Hon understryker dock att det nu behövs fler studier som bekräftar resultaten och att även dessa måste vara långsiktiga.

– Om det här försöket avbrutits redan efter tre år hade resultaten inte alls varit lika tydliga.

Flavonoider är en grupp växtkemikalier som bland annat bidrar till växtens försvar mot sjukdomar och skadeinsekter.

Forskarna tror själva att den skillnad de observerat kan bero på att konventionellt odlade tomater övergöds med kväve och därför inte behöver utveckla sitt eget försvarssystem.

Epidemiologiska studier visade redan för tio år sedan att flavonoider har en skyddande effekt mot hjärtsjukdomar, och möjligen även mot cancer och demens.
– Det finns en ganska enhetlig syn bland forskarna om att flavonoider i frukt och framför allt grönsaker minskar risken för cancer. Däremot är man inte säker på exakt vilket ämne som förklarar effekten, säger Irene Mattisson.
Den övertygelsen ligger också bakom de gällande kostråden om fem portioner frukt och grönt om dagen.
De forskningsgenomgångar som gjorts på senare år har däremot haft svårt att finna entydiga belägg för att ekoodlat generellt skulle vara mer rikt på vitaminer, mineraler och växtkemikalier än konventionellt odlade grödor. En uppenbar orsak till oklarheterna är att de studier som gjorts varit små och öppnat för alternativa tolkningar.

De kanske tydligaste beläggen gäller C-vitamin som det finns mer av i ekologiskt odlad potatis och enligt flertalet studier även i gröna bladgrönsaker. Rapporter finns också om förbättrad fettbalans, liksom ökad mängd betakaroten och E-vitamin, i ekomjölk.
I våras publicerades en annan studie från Kalifornien-universitetet som då visade på högre halter av C-vitamin och andra antioxidanter i ekologiskt odlad kiwi-frukt.