Du blir tjock av att sitta framför datorn

Nu är det bevisat. För mycket tid framför datorn, för lite sömn och öl eller vin varje vecka sätter spår runt midjan, i alla fall hos unga kvinnor. Det visar den första studien där sömn, alkoholvanor och bruket av internet satts i relation till unga kvinnors viktökning.

Ju mer tid vid internet desto större risk för övervikt, visar studien som publiceras i The Journal of Pediatrics. Motsvarande koppling kan göras också med alkohol och sömn.

Drygt 5 000 unga kvinnor, 14 till 21 år gamla, ingår i studien som genomförts av amerikanska forskare verksamma vid Brigham & Womens Hospital and Harvard Medical School i Boston.

Kvinnorna har under ett års tid fått svara på frågeformulär om hur många timmar per vecka de tillbringade på internet, hur mycket sömn de fick och hur deras veckokonsumtion av alkohol såg ut. Svaren sattes i relation till deras eventuella viktökning efter den ett år långa studietiden.

Tiden framför internet varierade från en timme per vecka upp till mer än 16 timmar. Forskarna fann ett direkt samband mellan tiden framför internet och kroppsomfånget. De som tillbringade mest tid framför internet var också de som ökade mest i vikt under perioden.

Särskilt tydlig var den kopplingen för kvinnor över 18 år.

För lite sömn, under fem timmar per natt, ökade också risken för viktökning liksom vanan att dricka två eller mer alkoholhaltiga drycker i veckan.

I genomsnitt handlade det om viktökningar på runt två kilo på ett år för de kvinnor som befann sig i högriskgruppen.

– Även om effekten kan synas blygsam kan det med tiden bli frågan om stora viktökningar för denna grupp, säger de ansvariga forskarna i en kommentar.

Liknande kopplingar har tidigare gjorts mellan barns tv-tittande och risken för övervikt. Däremot har ingen forskargrupp hittills granskat om bruket av internet kan kopplas till överviktepidemin bland unga.

Den svenska barnfetmaexperten Claude Marcus säger att studien borde bli en tankeställare för alla föräldrar.

– Detta är ytterligare ett skäl för föräldrar att bevaka hur mycket tid deras barn tillbringar framför datorn, säger han.

  • Kopiera sidans adress

Du blir tjock av att sitta framför datorn svd.se




Råd till runda barn: • Undvik läsk och saft. • Byt ut godis mot frukt. • Ät isglass istället för glass. • Rör på dig. Källa: tidskriften Prosana

Hur många timmar om dagen sitter du i snitt framför datorn?

Visa resultat

Höjd säkerhet efter brutalt mord på soldat

"Terrorrelaterat"

Cameron kallar till krismöte.

Ännu en natt med bränder och stenar

En storbrand i en restaurang i Skogås söder om Stockholm rasade till klockan fyra på morgonen.

Historiskt priskrig
på bolån bryter ut

Blogg

Swedbank vill ta tillbaka taktpinnen.

”De bestämmer över vår yttrandefrihet”

Krönika

Vinstintresset styr sajternas censur.

”Nya regler hot mot idrottsgymnasium”

Brännpunkt

Uppsalapolitiker: RF sätter käppar i hjulet.

Kennedy missade hjältechans i derby

Perspektiv

”AIK:s guldtåg har redan gått”.

Spaningsledarnen Kenneth Rautio, under en presskonferans i Luleå med anledning av den försvunna 20-åriga kvinnan i Boden. Webb-tv

Samtliga delar av kroppen har hittats

Boden

Fynd i sökande efter 20-årig kvinna.