För lite D-vitamin kan orsaka benskörhet och misstänks även bidra till en lång rad andra sjukdomar. Nu varnar en forskargrupp från Institute of Child Health i London för att britterna får i sig alarmerande låga doser. Forskarna har tagit blodprover på 7437 ljushyade personer födda 1958 och resultaten redovisas i senaste numret av American journal of clinical nutrition.
Solen bidrar till D-vitamin och de lägsta halterna uppmättes därför under vinter och vår. Då låg 87,1 procent under den gräns som krävs för att säkra D-vitaminets reglerande funktion i kroppens celler vilket bland annat anses bidra till immunförsvaret. Samtidigt hade 46,6 procent halter som inte säkrade omsättningen av kalcium i skelettet vilket kan leda till benskörhet.
Men även under sommar och höst hade 61 procent för lite D- vitamin i cellerna medan 15,4 procent hade brist som skadade uppbyggnaden av skelettet.
Som väntat var bristen vanligare bland kvinnor än män på sommaren, en skillnad som jämnades ut på vintern.
–Resultaten understryker att de nordiska näringsrekommendationerna bör ändras så att intaget av D-vitamin fördubblas till 20 mikrogram per dag för alla, säger Christel Lamberg- Allardt, doktor vid Helsingfors universitet.
Hon är en av 15 ledande vitaminforskare från sammanlagt åtta länder som undertecknat ett gemensamt upprop som publiceras i anslutning till den brittiska studien. Bland författarna märks Walter Willett från Harvard, som leder världens främsta kostundersökning, liksom andra namnkunniga professorer från Tyskland, Schweiz, Storbritannien, Nya Zeeland, Australien, Kanada och USA.
Forskarna pekar på att dagens rekommenderade nivå inte visat sig leda till minskad benskörhet och färre frakturer, något som dock är fallet då dosen dubblats.
–Kunskapen om D-vitaminets viktiga funktioner har ökat snabbt. Det finns nu forskare som föreslår mycket stora intag men själv anser jag att dagens forskning ger säkert fog för en fördubbling, säger Christel Lamberg-Allardt.
Några planer på att ändra rekommendationerna finns dock inte i Sverige trots att en kartläggning som Livsmedelsverket presenterade i höstas visade att 90 procent i årskurs 5 får i sig för lite D-vitamin, och att en färsk rapport från Socialstyrelsen pekar ut benbrott och fallolyckor som ett växande problem.
–De nordiska näringsrekommendationerna ska ses över om några år och då går man igenom den litteratur som finns, säger Heléne Enghardt Barbieri, nutritionist på Livsmedelsverket.
För att skaffa ett beslutsunderlag vill Livsmedelsverket genomföra en undersökning där man tar blodprover för att mäta D-vitaminstatus, inte minst på unga flickor. En sådan kartläggning har redan gjorts i Finland vilket resulterade i beslut om obligatorisk berikning av mjölk år 2002.
–Uppföljningar i Finland tyder på att berikningen måste öka ytterligare något. Dessutom måste vi få upp halterna hos dem som inte får i sig så mycket mjölk. Fisk är en jättebra källa, men räcker fisken i haven? Solen är tyvärr en något överskattad källa på våra breddgrader, annat än mitt på dagen på somrarna, säger Christel Lamberg-Allardt.
I sitt gemensamma upprop pekar forskarna på att enkla åtgärder som ökad berikning, högre doser i kosttillskott och uppmuntran till försiktigt solbad, skulle kunna leda till en snabbt minskad D- vitaminkopplad dödlighet.
Christel Lamberg-Allardts råd till svenskarna är entydigt:
–Gå till apoteket och köp kosttillskott. Egentligen ska maten i affären ge de vitaminer som behövs, men i väntan på obligatorisk berikning av all mjölk har svenskarna inget val.








