Det är forskare vid WHO:s internationella institut för cancerforskning i Lyon, IARC, som gått igenom 18 stora studier kring D-vitamin som publicerats fram till november 2006. Sammanlagt ingick 57311 personer som i genomsnitt följdes i nästan sex år. Under perioden avled 4777 av dem.
När forskarnas slog ihop alla olika dödsorsaker upptäckte de att den totala dödligheten var åtta procent mindre bland dem som regelbundet åt extra D-vitamin. Tillskotten låg mellan 300 och 2000 internationella enheter, IU, men var i medeltal på en nivå som är normal i vanliga vitamintabletter, närmare bestämt 528 IU.
I de nio studier där man tog blodprover hade de som åt tillskott en halt av D-vitamin i blodet som var mellan 1,5 och 5,2 gånger högre än de som inte åt tillskott.
Genomgången publiceras i amerikanska Jamas prestigefyllda Archives of internal medicine. Om sambanden stämmer innebär det, skriver forskningsledaren Philippe Autier, att en behandling som höjer D-vitaminstatusen leder till minskad dödlighet.
En rad färska studier har kopplat D-vitaminet till förmågan att förebygga bland annat cancer, hjärtsjukdomar, diabetes och till och med MS och tuberkulos, åkommor som svarar för två av tre dödsfall i västvärlden.
–Det här bekräftar att D-vitaminet är mycket intressant, inte bara för att förebygga benskörhet, utan även i samband med en rad andra svåra sjukdomar. Det gäller inte minst där man ser en tydlig skillnad mellan nordliga och sydliga länder vilket är fallet med hjärtsjukdomar, säger Åke Bruce, professor på Livsmedelsverket.
Andra forskare har tidigare varnat för att människor i nordliga länder har betydligt lägre halter av D-vitamin i blodet än människor som exponeras för mer solljus i sydliga länder.
I en kommentar i Archives of internal medicine beskriver den kände Harvard-forskaren Edward Giovannucci den nya IARC-studien som ett nytt kapitel i D-vitamin-forskningen. Han efterlyser nu en debatt kring behovet av berikade livsmedel och en omvärdering av nytta respektive risker med solbad. Dessutom påpekar han att studien inte funnit belägg för att det skulle vara lätt att överdosera D-vitamin, vilket man tidigare befarat.
Vitamintillskott med endast D-vitamin finns dessvärre inte på den svenska marknaden. AD-droppar är onödigt dyra och dessutom är A-vitaminet lättare att överdosera än D-vitamin.
–Nu är dock A-vitaminet på väg bort från AD-dropparna. Men det allra bästa alternativet, förutom solljus, är ändå att äta fet fisk. Det är godare, tycker de allra flesta, och då får man dessutom i sig de viktiga omega-3-fettsyrorna EPA och DHA, liksom selen, vilket inte heller är oviktigt i samband med de här sjukdomarna, säger Åke Bruce.
D-vitamin minskar risken att dö i förtid
Ät extra D-vitamin och förläng livet. Tillskott minskar risken för att dö i alla sjukdomar med åtta procent, visar en stor internationell studie. Ledande forskare efterlyser nu en internationell debatt om berikning av mat och en försiktig omvärdering av vår restriktiva syn på solbad.
D-vitamin är egentligen ett hormon som behövs för immunförsvar, fortplantning, insulininsöndring och upptag av kalcium och fosfat.
D-vitamin bildas i huden när man är ute i solen. En annan mycket bra källa är fet fisk som lax, makrill, sill, sardiner och inte minst ål. Berikad mjölk och margarin är en annan källa, liksom lever.
D-vitamin finns faktiskt också i kantareller och trattkantareller.












