C behöver nya idéer

Ett nytt idéprogram och en vice partiledare.
Det är två saker som krävs för att Centerpartiet ska återta väljare, enligt partiets valanalys.

Centerpartiets mål i valet var 10 procent. Det blev 6,6. Målsättningen om en ökad väljarandel jämfört med valet 2006 blev istället en minskad. 2006 lockade partiet 7,9 procent av väljarna.

I valanalysen, som presenterades i dag, pekas ett antal förklaringar ut till valresultatet. Några av dem är:

• Brist på politisk förnyelse. Enligt analysen var stannade idéförnyelsen av efter valet 2006.

• Ansvaret för att hålla ihop alliansen och regeringsmaktens påfrestningar.

Under den punkten är det främst några frågor som påverkat negativt:

Sjukförsäkringsdebatten. I den uppfattades både regeringen och Centerpartiet som "hårda och kalla", enligt analysgruppens ordförande riksdagsledamoten Annie Johansson.

Kärnkraften. Visserligen både vann och förlorade partiet väljare på överenskommelsen, men medlemmarna menar att uppgörelsen var dåligt förankrad. En av analysgruppens slutsatser är att partiet också brast i kommunikationen när man försökte förklara varför C som ett gammalt kärnkraftsmotståndarparti gick med på överenskommelsen.

FRA. Väljare och medlemmar som uppfattade C som ett frihetligt parti blev besvikna när FRA-lagen klubbades igenom i riksdagen.

– Frihetsglorian har hamnat lite på sniskan, sade Annie Johansson, när hon presenterade analysgruppens rapport.

Fordonskrisen. Den tog upp mycket tid, särskilt för partiledaren Maud Olofsson, och partiet lyckades inte omsätta hennes insats till fler röster.

För att vända den negativa trenden har valanalysgruppen ett antal förslag. Ett är att partiet utser en vice ordförande. Någon sådan har inte funnits de senaste tio åren.

– Maud Olofsson har fokuserat mer på regeringsarbetet än på partiet. Det har gjort att partiet har gått kräftgång, sade Annie Johansson.

Tanken är att en vice ordförande ska koncentrera sig på partiarbetet och ta över en del uppgifter som i dag är partiledarens.

Analysgruppen vill också att ett nytt idéprogram tas fram. Enligt förslaget ska det antas på en extrastämma nästa år. Dessutom måste en "ny kommunikationsstrategi" utarbetas för att stärka "Centerpartiets varumärke".

– Vi måste bli en tydligare politisk kraft, sade Annie Johansson.

  • Kopiera sidans adress
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!

Toppnyheter just nu

Många brandbilar och ambulanser kallades till en brand på Köpmangatan i Gamla Stan på måndagskvällen.
 50 brandmän på plats

Nattlig kamp mot brand i Gamla stan

Boende evakuerade. ”Stor spridningsrisk”.

”En ironisk ton kan spåras i ryska svaren”

Laurén: Förnuft inte alltid vägledande i Kreml.

Svenska Videoplaza
köps av videojätte

Marknaden för videoannonser växer stadigt.

Även dialogen kräver en haverikommission

Krönika

PR-fiaskot runt Slussen.

Ny aktiebluff lurar sparare på pengar

ekobrott

FI varnar för bedragare: ”Vem som helst kan drabbas”.

”Regler gör ladan
låst för Andersson”

BRÄNNPUNKT

Scocco: Rationellt att fuska med överskottsmålet.

Lista: Här är skatterna som höjs

18 miljarder

Enda skattesänkningen till pensionärerna.

Havererad SD-grupp återuppstår i EU

Farage:

”Föraktligt beslut att stänga ner oss.”

Gåvan till anställda: 50 miljoner

generös

Diamanthandlare: De har offrat sina familjeliv för företaget.

Utmärkt S-märkt adelskalender

Recension

Partiledaren som klev in i kylan.

Pekas ut som en av de drivande

Suhonens bok: De deltog i spelet bakom Juholts fall.

En banan om dagen gör dig gladare

Fruktstund

10 anledningar att äta banan.

”Jag gick tyvärr
ut lite för hårt”

Löpning

Nina om sitt tuffa lopp.