C behöver nya idéer

Ett nytt idéprogram och en vice partiledare.
Det är två saker som krävs för att Centerpartiet ska återta väljare, enligt partiets valanalys.

Centerpartiets mål i valet var 10 procent. Det blev 6,6. Målsättningen om en ökad väljarandel jämfört med valet 2006 blev istället en minskad. 2006 lockade partiet 7,9 procent av väljarna.

I valanalysen, som presenterades i dag, pekas ett antal förklaringar ut till valresultatet. Några av dem är:

• Brist på politisk förnyelse. Enligt analysen var stannade idéförnyelsen av efter valet 2006.

• Ansvaret för att hålla ihop alliansen och regeringsmaktens påfrestningar.

Under den punkten är det främst några frågor som påverkat negativt:

Sjukförsäkringsdebatten. I den uppfattades både regeringen och Centerpartiet som "hårda och kalla", enligt analysgruppens ordförande riksdagsledamoten Annie Johansson.

Kärnkraften. Visserligen både vann och förlorade partiet väljare på överenskommelsen, men medlemmarna menar att uppgörelsen var dåligt förankrad. En av analysgruppens slutsatser är att partiet också brast i kommunikationen när man försökte förklara varför C som ett gammalt kärnkraftsmotståndarparti gick med på överenskommelsen.

FRA. Väljare och medlemmar som uppfattade C som ett frihetligt parti blev besvikna när FRA-lagen klubbades igenom i riksdagen.

– Frihetsglorian har hamnat lite på sniskan, sade Annie Johansson, när hon presenterade analysgruppens rapport.

Fordonskrisen. Den tog upp mycket tid, särskilt för partiledaren Maud Olofsson, och partiet lyckades inte omsätta hennes insats till fler röster.

För att vända den negativa trenden har valanalysgruppen ett antal förslag. Ett är att partiet utser en vice ordförande. Någon sådan har inte funnits de senaste tio åren.

– Maud Olofsson har fokuserat mer på regeringsarbetet än på partiet. Det har gjort att partiet har gått kräftgång, sade Annie Johansson.

Tanken är att en vice ordförande ska koncentrera sig på partiarbetet och ta över en del uppgifter som i dag är partiledarens.

Analysgruppen vill också att ett nytt idéprogram tas fram. Enligt förslaget ska det antas på en extrastämma nästa år. Dessutom måste en "ny kommunikationsstrategi" utarbetas för att stärka "Centerpartiets varumärke".

– Vi måste bli en tydligare politisk kraft, sade Annie Johansson.

  • Kopiera sidans adress
Obegränsad tillgång till SvD digital – Just nu 2 månader helt gratis!

Toppnyheter just nu

Kolla hur Sverige – och dina grannar – röstade

Hur blev valresultatet där du bor? Var gick partierna starkast? Se även landstings-, kommunalval och tidigare val.