Över 4 000 barn som deltog i en studie om matvanor på 1930-talet spårades upp 65 år senare och det visade sig att de som fick i sig mycket kalcium levde längre.

Enligt ett pressmeddelande från Bristol University hade 34 procent av personerna dött fram till 2005. 378 av dem avled av en hjärtsjukdom och 121 dog av stroke.

Forskare från Queensland Institute of Medical Research i Australien samt Enheten för socialmedicin vid universitetet i Bristol tittade på dessa två dödsorsaker och analyserade sambandet mellan det totala intaget av mjölkprodukter och dödlighet.

Enligt studien, som publicerats i tidningen Heart, hade personerna med det högsta kalciumintaget lägre dödlighet än de som inte åt så mycket mejeriprodukter.

Även BBC rapporterar om de nya forskarrönen och skriver på sin hemsida att minst 400 milligram kalcium, knappt tre deciliter mjölk, minskar risken för dödlig stroke upp till 60 procent.

Forskarna konstaterar enligt pressmeddelandet dock att fler studier behövs, bland annat för att se om socioekonomiska aspekter kan kopplas till resultatet.

Olle Hernell, professor i pediatrik vid Umeås universitet och ordförande i Livsmedelsverkets expertgrupp för pediatrisk nutrition, säger att det är svårt att dra några slutsatser utifrån en enstaka studie.

– Det behövs minst två studier och man ska även titta på hur kosten i övrigt har sett ut på 30-talet.

Hur mycket kalcium man behöver är en kontroversiell fråga, enligt Olle Hernell och han menar att det finns studier som visar att ett ökat kalciumintag inte gett så stor effekt som man väntat sig.

– Sedan är det inte säkert att det är kalcium i sig det handlar om även om mjölkprodukterna är rika på det.

Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer behöver barn ungefär en halv liter lättmjölk eller andra magra mjölkprodukter om dagen. Att barn rekommenderas lättmjölk syftar i första hand till att minska intaget av mättat fett.

Olle Hernell påpekar att en stor del av jordens befolkning inte konsumerar mjölk efter amningstiden.

– Men tittar man på sambandet med diabetes i Sverige och Finland där man dricker mycket mjölk även i vuxen ålder så är sjukdomen mycket mer utbredd här än i till exempel Asien.