Även Nationalencyklopedin har fel

Riksdagens talman Per Westerberg har ondgjort sig över felaktiga uppgifter om honom själv på Wikipedia. Men även i Nationalencyklopedin finns flera fel om talmannen.

Tidigare under hösten påpekade Per Westerberg att det fanns 14 fel i artikeln om honom på Wikipedia.

– Det är inte mycket att göra, sa talmannen då.

Svenska Wikipedias representant svarade att Westerberg som alla andra är välkommen att rätta artikeln. De fel som nu har upptäckts lär dock ta längre tid att korrigera.

I Nationalencyklopedin, som Wikipedia också hänvisade till, står att Per Westerberg först blev riksdagsledamot 1977. På riksdagens hemsida står att det var 1979.

I ett brev till talmannen skriver en av Nationalencyklopedins redaktörer till talmannen för att kontrollera vilken uppgift som är korrekt.

Svaret, som Per Westerberg har skickat Nationalencyklopendin, är att han var ersättare i riksdagen 1977-1978, men blev invald först 1979. Den informationen finns på Wikipedia sedan en tid tillbaka, i Nationalencyklopedin på internet står fortfarande ingenting om att Westerberg varit ersättare.

Enligt Nationalencyklopedin var Per Westerberg styrelseordförande i Cewe instrument AB 1985-1990. Rätt tidsperiod är 1984-1990.

Den sistnämnda uppgiften är i skrivande stund fel i både Nationalencyklopedins och Wikipedias texter om talmannen. Även här har Wikipedia angett Nationalencyklopedin som källa till uppgiften.

  • Kopiera sidans adress
Obegränsad tillgång till SvD digital – Just nu 2 månader helt gratis!

Toppnyheter just nu

Kolla hur Sverige – och dina grannar – röstade

Hur blev valresultatet där du bor? Var gick partierna starkast? Se även landstings-, kommunalval och tidigare val.