De hävdar att deras studie bekräftar tidigare omstridda rapporter om sambandet mellan koffein och missfall. För att undvika alla risker bör gravida avstå från drycker med koffein under de första fem graviditetsmånaderna, skriver forskarna i en artikel i tidskriften American Journal of Obstretics and Gynecology.
Kritiker av tidigare studier som pekat på sambandet mellan kaffe och missfallsbenägenhet har hävdat att dessa studier blir missvisande, eftersom friska kvinnor med normala graviditeter tenderar att undvika kaffe på grund av illamående.
För att testa hypotesterna följde forskarna vid Kaiser Permanente-institutet i Kalifornien drygt 1 000 kvinnor under deras graviditet, skriver AFP. Alla fortsatte att dricka kaffe, med eller utan koffein, i samma utsträckning som innan de blev med barn. Resultatet var otvetydigt, enligt artikeln.
Forskarna fann att risken för missfall ökade i proportion till koffeinkonsumtionen, oavsett om koffeinet fanns i kaffe, te eller andra drycker. Kvinnor som fick i sig 200 milligram koffein eller mer per dag löpte dubbelt så stor risk att mista sitt foster jämfört med kvinnor som undvek koffein överhuvudtaget. 200 milligram motsvarar ungefär fyra deciliter kaffe eller sju deciliter te.
Tipsa andra
Inrikes | Mest lästa
- Konkurrensverket kan granska Sodexoaffären
- Influensavaccin försenas nästa vecka
- Bodström toppar S-listan i Stockholm
- Två män räddade ur kärr
- 82-åring körde på fel sida i en mil
- Personal slog vad om dödssjuk
- Norge: Svinsjuka bör ta Tamiflu
- Baronessan Ashton en tröst för Brown
- Ensamma mammor ska få stöd
- Bildt får bakläxa av Skatteverket


Stockholm 6º

































