Att fisk och fiskfetter som omega 3 är hälsosamt ur flera aspekter, framför allt för att skydda hjärtat och hjärnan, är tämligen väl bevisat.
Nu kommer en ny studie som ytterligare bekräftar dessa teser och som erbjuder uppenbart goda råd till i detta fall äldre personer.
Det är en forskargrupp i Chicago i USA som följt 6 100 personer över 65 års ålder. Forskarna har undersökt deras livsstil, som vad de äter och dricker, och kontrollerat deras sjukdomstillstånd vid minst två tillfällen.
Dessutom fick de äldre deltagarna vid varje undersökningstillfälle gå igenom omfattande kognitiva tester, som mäter intellektuell kapacitet, minnesfunktioner med mera.
Slutsatsen blir att både män och kvinnor som regelbundet åt fisk en eller två gånger i veckan genomförde testerna med bättre resultat än jämnåriga som åt mindre fisk.
I och för sig visade undersökningarna att samtliga deltagare klarade sig sämre i testen med stigande ålder.
Den viktiga skillnaden var dock att den minskande förmåga bromsades upp hos fiskätarna.
Nedgången var 10 procent mindre per år för dem som åt fisk en gång i veckan och 13 procent för dem som konsumerade fisk två gånger i veckan. Det motsvarar tre–fyra års lägre ålder jämfört med icke-fiskätarna.
Det självklara rådet är att alla, och speciellt äldre, bör äta fisk regelbundet.
Forskarnas försök att räkna ut om det var omega 3-fettet i framför allt feta fiskar som gav den goda effekten var fruktlösa den här gången. De kunde inte se något klart samband med just omega 3.
Tipsa andra
Inrikes | Mest lästa
- Konkurrensverket kan granska Sodexoaffären
- Två män räddade ur kärr
- Influensavaccin försenas nästa vecka
- Bodström toppar S-listan i Stockholm
- 82-åring körde på fel sida i en mil
- Ensamma mammor ska få stöd
- Personal slog vad om dödssjuk
- Baronessan Ashton en tröst för Brown
- Bildt får bakläxa av Skatteverket
- Två fast i kärr i urskog


Stockholm 6º































