Det har länge tvistats om ekologisk mjölk är mer näringsrik än konventionell. I en av de största studierna hittills anser sig nu brittiska forskare vid universiteten i Glasgow och Liverpool kunna slå fast att ekomjölken innehåller i genomsnitt 68 procent mer Omega-3-fettsyror. Forskarna har under tre år tagit prover på mjölken från 31 olika gårdar.
Enligt studien, som publiceras i Journal of dairy science, är förklaringen att ekokorna fick mer grönbete och färskt grovfoder medan övriga kor fick mer kraftfoder. Det senare baseras främst på säd och soja med lågt innehåll av Omega-3-fettsyror.
I båda typerna av mjölk uppmättes de högsta halterna av Omega-3 på sommaren, då även övriga mjölkkor släpptes ut på grönbete. Försprånget för ekomjölken höll dock i sig under hela året men var störst under vinterhalvåret.
Forskarna tror därför att andra delar av det ekologiska produktionssystemet spelat in. De pekar på skillnader i kvalitet på bete och foder men också på exempelvis valet av mjölkkor.
De brittiska
resultaten är kontroversiella. 2002 såg svenska forskare vid Lantbruksuniversitetet inte någon tydlig skillnad mellan ekologisk och konventionell mjölk i Sverige.
- Det man kan säga säkert är att bete och gräsensilage ger en ökad halt av Omega-3 och ett bättre förhållande mot Omega-6, vilket anses bra för människors hälsa, säger Anders Andrén som ansvarade för studien.
- Problemet är att det inte finns en enda typ av ekologisk produktion utan flera. Det finns konventionella producenter som använder metoder som är mer gynnsamma för fettbalansen än vad en del ekoproducenter gör. Det finns både plus och minus med KRAV-reglerna, säger Anders Andrén.
Exempelvis använder ekoproducenter ofta samma koraser som andra producenter. Det är raser som avlats fram för att ge hög avkastning men som därför behöver extra näringstillskott i form av kraftfoder då de mjölkar som mest.
Enligt både EU:s ekoregler och KRAV:s svenska regler tillåts därför relativt mycket kraftfoder: 40 procent, och upp till 50 procent under
tre månader då kon mjölkar som mest.
- Det har inte funnits underlag för någon ekologisk avel. Det är väl som att svära i kyrkan men på många sätt vore det nog optimalt om korna mjölkade mindre, säger Maud Gustavsson på KRAV:s certifieringsbolag Aranea.
- För ekologisk mjölk finns det i alla fall ett tak för hur mycket kraftfoder som får ges.
Den inflytelserika organisationen Union of concerned scientist i USA har nyligen publicerat en stor genomgång av forskningen kring mjölk från kor som fötts upp på grönbete.
Slutsatsen är att försök med olika typer av bete och foder inte ger någon märkbar effekt på mängden totalt fett eller mängden mättat fett i mjölken. Däremot ger det en mycket tydlig ökning av Omega-3-fettsyrorna CLA samt en genomgående tendens till ökad mängd av fettsyran ALA och förbättrad kvot mellan Omega-3 och Omega-6-fett.
I USA deltar organisationen nu i en kampanj för att minska mängden kraftfoder inom ekologisk mjölkproduktion.
- Men ekologiska mjölkkor lever ändå i mycket högre grad på
bete än konventionella. Dessutom ska de ha fri tillgång till grovfoder som till stor del ska komma från den egna gården, och då brukar korna välja att äta det, säger Solweig Wall Ellström på KRAV.
Ekologiska mjölkbönder måste ha betydligt större betesmarker där korna själva kan välja ut de örter de vill äta, i stället för att tvingas beta rent på en lite yta närmast ladugården.
- Visst finns det konventionella bönder som tagit till sig av den här kunskapen, men just kravet på stora betesmarker brukar vara det största hindret för dem som vill lägga om produktionen, säger Solweig Wall Ellström.
Tipsa andra
Läs mer
Uppfödning med gräs ökar Omega-3-fettsyranMjölk från kor som fötts upp på gräs har:
• Mer av Omega-3-fettsyran ALA.
Mindre studier på människor antyder minskad risk för hjärtsjukdomar.
• Mer av Omega-3-fettsyrorna CLA. Effekt på hjärtsjukdomar och cancer
i djurförsök. Större studier på människor saknas.
• Lägre kvot mellan Omega-3 och Omega-6. Anses av WHO bidra till benhälsa och minskad risk för hjärtsjukdomar.
Källa: SLU, UCS, Ellis
et al, m fl
Omega-3-fettsyror måste intas med födan. Fettbalansen mellan Omega-3 och Omega-6 i hjärnan är omkring 1:1, en balans som präglat människans kost fram till industrialismen. I dag är relationen
i västerländsk kost omkring 1:10.
Källa: Kris-Etherton
Henrik Ennart
Inrikes | Mest lästa
- Mammografi omprövas i USA
- Bodström toppar S-listan i Stockholm
- Konkurrensverket kan granska Sodexoaffären
- Influensavaccin försenas nästa vecka
- 82-åring körde på fel sida i en mil
- Vilsna räddade ur kärr
- ”Man ska inte behöva gå runt med en tumör i kroppen”
- Personal slog vad om dödssjuk
- Baronessan Ashton en tröst för Brown


Stockholm 4º


































