Att alkoholmissbruk under graviditeten kan ge fosterskador i centrala nervsystemet är allmänt accepterad kunskap. Däremot är det inte samma enighet i världen när det gäller effekterna av ett måttligt socialt drickande.

Den svenska rekommendationen är att kvinnor bör avstå helt från alkohol under graviditeten. Det finns vetenskapligt stöd för den linjen, anser Folkhälsoinstitutet efter att ha gjort den första systematiska genomgången av forskning som gäller just låga doser alkohol.

Rapporten kommer att presenteras på ett expertmöte om alkohol och hälsa som socialdepartementet arrangerar i september i Stockholm, i samarbete med EU-kommissionens direktorat för hälso- och konsumentfrågor.

Det finns en oro för att den ökande alkoholkonsumtionen bland Europas unga, speciellt bland kvinnorna, ska etablera mönster som är svåra att bryta när de blir gravida. En tidigare undersökning (2004) har också visat att cirka 30 procent av svenska kvinnor inte avstår helt från alkohol under graviditeten.

Forskaren Sara Holmgren fann närmare tusen vetenskapliga artiklar som berörde ämnet. 62 av de mest relevanta studerades i sin helhet och sex internationella forskningsrapporter som lett till åtta analyser, uppfyllde bland annat följande villkor:

De gravida kvinnorna uppgav att de hade druckit högst ett–fyra glas i veckan, eller 12–48 gram alkohol. (Ett litet glas vin på 1 dl ger cirka 10 gram alkohol, en burk starköl ger cirka 20 gram.)

Barnen följdes upp mellan 3 och 16 års ålder. Man har kontrollerat för andra bakgrundsfaktorer som kan påverka, som föräldrars utbildning, yrke och inkomst. Det representativa urvalet gällde allt ifrån 128 kvinnor till över 9000.

•Tre studier rörde förskolebarnen i åldrarna tre–sex år. Två av analyserna visade ett samband med mammans drickande under graviditeten och barnens beteende och psykiska hälsa. Barnen var mer hyperaktiva, hade känslomässiga problem och svårare med uppmärksamhet, uppförande och kamratkontakter.

•Av fem uppföljningar som gällde skolbarnen upp till 16 år, visade två på samband mellan alkohol och barnens psykosociala problem.

Hur säkert är det om fyra av totalt åtta analyser inte visade på några samband?

–Men fyra visar ju en tydlig risk. Om det hade gällt ett annat område, exempelvis gifter i maten, hade det troligen räckt med två, säger Sven Bremberg, docent och chef för Folkhälsoinstitutets avdelning för barn och ungdomars hälsa.

Han anser att forskningsgenomgången bekräftar att det bästa är att inte dricka alls under graviditeten, speciellt som det inte går att fastslå någon absolut lägstagräns för ofarlighet.

Att skydda det ofödda barnet, liksom ungdomar och barn, från alkoholens skadeverkningar är ett av de områden som prioriteras inom EU.

Det är också en av huvudpunkterna när representanter från EU:s samtliga medlemsländer samlas till expertmötet i september där bland annat Folkhälsoinstitutets rapport ska diskuteras. Konferensen ska ge underlag för de slutsatser om alkohol och hälsa som EU:s hälsoministrar sedan tar upp vid sitt möte i Bryssel den 30 november.

Fakta

Sverige vill öka unga europeers skydd mot alkoholskador

12 procent av den för tidiga dödligheten bland män inom EU bedöms bero på alkohol- konsumtion liksom 2 procent av förtida död bland kvinnor.
Bland yngre , i åldrarna 15–29 år, anses alkohol orsaka vart fjärde manligt och vart tionde kvinnligt dödsfall inom EU liksom var fjärde trafik- olycka. Dessa och andra uppgifter har fått EU att besluta att de alkoholrelaterade skadorna måste minska. EU-kommissionen antog en strategi hösten 2006, som stöds av både EU:s parlament och hälsoministrar. En första rapport om hur medlemsländerna lyckats med sitt arbete ska presenteras av EU:s folkhälsodirektorat vid expertkonferensen i Stockholm i september. Nästa steg för att minska alkoholskadorna inom EU beslutar hälsoministrarna om vid det ordinarie ministerråds- mötet i månadsskiftet november/december.
Av strategins fem olika områden lyfter Sverige speciellt fram två under sitt ordförandeskapshalvår:
•Skyddet för unga människor, barn samt ofödda barn.
•Förebyggandet av alkohol- relaterade skador hos vuxna, speciellt dess påverkan på arbetsplatserna.
Källa: Sveriges ordförandeskap i EU.