I studien har 4451 friska personer över 18 år skrivit ner allt de åt under ett normalt dygn. De som hade någon sjukdom eller gick på någon specialdiet fick inte vara med.
Det visade sig att de som fick den lägsta delen av sin energi från kolhydrater – mindre än 47 procent – löpte högst risk att vara överviktiga eller feta.
Risken för övervikt minskade sedan ju mer kolhydrater de åt, tills de nådde 290–310 gram kolhydrater per dag.
Då började risken öka igen, men den var fortfarande lägre än hos dem som åt minst andel kolhydrater.
Risken för övervikt och fetma var allra lägst hos dem som åt mellan 290 och 310 gram per dygn och fick mellan 47 och 64 procent av sina kalorier från kolhydrater.
Samma personer som åt mycket kolhydrater åt också mer fibrer, frukt och grönsaker och mindre mättat fett.
Resultatet stämmer väl med Livsmedelsverkets nuvarande kostråd som säger att vi bör äta relativt mycket kolhydrater och lite mättat fett.
– Det är egentligen inget nytt. Att de som äter mycket kolhydrater och lite fett är smalare är det van- ligaste forskningsfyndet. Men alla kolhydrater är förstås inte bra. Om man äter mycket bröd och socker eller dricker mycket läsk kan man också gå upp i vikt. Till syvende och sist är det energiintaget som är avgörande, säger Mette Axelson, klinisk näringsfysiolog vid Göteborgs universitet.
Hon får medhåll av Kjell Asplund, professor i internmedicin och före detta generaldirektör för Socialstyrelsen.
– All kost där man äter färre kalorier ger lägre vikt. Man kan gå ner i vikt oavsett vilken bantningsmetod man väljer. Den här studien säger ingenting om orsakssambanden eller varför personerna väger som de gör, säger han.
Men det är inte bara vikten som påverkas av hur vi äter, påpekar han. Kosten har även andra hälsoeffekter.
– Det finns ganska stort vetenskapligt underlag för att lågfettkost minskar risken för hjärt-kärlsjukdom. Däremot saknas forskning om de långsiktiga hälsoeffekterna av lågkolhydratdiet. Där finns en del frågetecken, säger han.
Kan man ta den här studien som intäkt för att det är fritt fram att mumsa kolhydrater?
– Nej, man bör hålla nere både kolhydrat- och fettintaget, säger Kjell Asplund.
Läkaren och kokboksförfattaren Annika Dahlqvist, som gått ut hårt i debatten och hävdar att kolhydrater är skadliga för hälsan, ställer sig frågande till studieresultaten.
– Det stämmer inte alls med min erfarenhet. Det kan hända att en del människor klarar att äta så mycket kolhydrater. Men för oss som har problem med övervikt fungerar det inte, vi märker att vi går upp i vikt, säger hon.
Själv rekommenderar hon max 100 gram kolhydrater per dag för en frisk person som inte har några viktproblem.
– 290 till 310 gram är alldeles galet. Så mycket kolhydrater ökar risken för långsiktig sjukdomsutveckling, till exempel diabetes, säger hon.
Tipsa andra
Fakta: Kolhydrater
Kolhydrater finns i en lång rad livsmedel, framför allt från växtriket. De kan delas in i tre olika grupper; sockerarter, stärkelse och kostfibrer.
Livsmedelsverket rekommenderar att 50 till 60 procent av de kalorier vi äter ska komma från kolhydrater.
Nyttiga kolhydrater finns i fiberrika livsmedel som pasta, potatis, grynbröd, baljväxter, grönsaker och frukt.
Omstridda kostråd
I debatten om övervikt och fetma har stort fokus hamnat på kolhydraternas och särskilt sockrets betydelse. I stället för fett pekas kolhydraterna nu ofta ut som det som gör oss feta.
Enligt bland annat Annika Dahlqvist ger kolhydrater högt blodsocker, vilket medför en hög insulinutsöndring som in sin tur drar ned förbränningen.
Annika Dahlqvist skapade rubriker genom att ge sina diabets-patienter rådet att nästan helt sluta med kolhydrater, vilket strider mot Livsmedelsverkets rekommendationer. Socialstyrelsen har nu tillsatt en expertgrupp som ska gå igenom forskningen och utvärdera riktlinjerna för diabeteskost. Resultatet väntas vara klart nästa år.
För friska människor håller Livsmedelsverket dock fast vid sina tidigare rekommendationer.
Inrikes | Mest lästa
- Brand utanför flyktingboende
- Kvinna våldtogs av okänd i park
- Kol ofta en dold sjukdom
- Ny kung i Vellinge
- ”Hur skulle man kunna leva så här utan att bli galen?”
- Abbas Shuker har fått ljus i ögonen igen
- Konkurrensverket kan granska Sodexoaffären
- Mammografi omprövas i USA
- Vilsna räddade ur kärr
- Bodström toppar S-listan i Stockholm


Stockholm 5º
































