Det var epokgörande experiment redan på 30-talet som etablerade teorin som länge betraktades som enbart en medicinsk kuriositet. Om råttor åt en kost med starkt reducerat innehåll av kalorier levde de längre.
Samma fenomen har därefter kunnat visas i allt från jästceller till bananflugor och maskar och ett flertal teorier har lanserats för att förklara sambandet. Den etablerade uppfattningen har blivit att 30 procent lägre konsumtion av kalorier förlänger livet och försenar sjukdomar.
Otaliga försök med andra livsförlängande terapier har misslyckats under åren och kaloriminskning kvarstår som den hittills enda åtminstone på djur fungerande metoden.
I USA som är fixerat vid drömmen om den goda hälsan och det eviga livet bildades snabbt organisationen Calorie Restriction Society (CRS) vars medlemmar lever efter denna lära.
En av de viktigaste aktörerna i utforskningen av kalorirestriktionernas effekter har varit 76 rhesusapor vid Wisconsinuniversitet i Madison. Redan 1989 involverades de första 30 i försök där hälften fick äta hur mycket de ville och andra hälften fick kost med trettio procent lägre kalorier. 1994 utvidgade deltagarna med ytterligare 46 apor.
Det är nu resultaten av tjugo års kostomläggning som forskarna under ledning av Richard Weindruch presenterar idag i den vetenskapliga tidskriften Science. Det är de första erfarenheterna från djur som står väldigt nära människan och forskarna menar att dessa data mycket väl kan appliceras också på oss.
Rapporten ger en mycket optimistisk och positiv bild:
*De apor som åt färre kalorier levde längre. 13 procent av dem dog i åldersrelaterade sjukdomar mot 37 procent i kontrollgruppen, alltså tre gånger färre.
*När det gäller åldersrelaterade sjukdomar visade ingen av dem som åt kalorireducerat några som helst symtom på diabetes (som är en vanlig sjukdom bland rhesusapor).
* De hade 50 procent mindre förekomst av både cancer och hjärtsjukdomar. Hjärnundersökningar avslöjade dessutom att de fått behållit fler aktiva hjärnceller i viktiga områden.
– Moderat kaloriminskning försenare sjukdomar, ökar livskvaliteten och förlänger livstiden, sammanfattar forskarna.
En som inte är förvånad är Ulf Rasmusson, 62-årig revisor i Stockholm som levt på denna kalorireducerad kost (1 800 kalorier om dagen) i nu tio år
– Jag mår utmärkt, är sällan hungrig och läkarna säger att mina hälsovärden i utmärkta, säger han.
Professor Thomas Nyström i Göteborg studerar åldringsprocesser i celler:
– Detta är viktiga fakta men frågan är vad de kan betyda. Jag har svårt att tänka mig att något större antal människor skulle kunna leva efter den här kosten någon längre tid.
Fotnot: Det i Sverige rekommenderade dagliga kaloriintaget är cirka 2 200 för kvinnor och 2 800 för män. För CR-kosten gäller 1 800 kalorier om dagen.
Tipsa andra
Fakta
* På torsdagen publicerade den vetenskapliga tidskriften Nature en studie som visade att ett läkemedel som används vid transplantationer förlängde livet på möss. Medlet som kallas rapamycin har tidigare visat liknande effekt också i maskar och bananflugor.
*Resveratrol är en antioxidant som bland annat finns i vindruvor och vin är ett annat ämne som haft livsförlängande effekt också i maskar och bananflugor.
Inrikes | Mest lästa
- Bildt får bakläxa av Skatteverket
- Svininfluensan har muterat
- Begravningsanställda anklagas för fylleri under begravning
- Bäddat för konflikt inom alliansen
- Unga liberaler vill ha radikalare parti
- Knivskuren man opererades
- Man dog i olycka med fyrhjuling
- ”Gnäller för mycket om vaccinationsköer”
- Lärare häktad för sexbrott mot elev
- Kaotiskt när småbarnen ska vaccineras


Stockholm 9º






























