Enligt en artikel i medicinska tidskriften Journal of Clinical Investigation har forskare kommit fram till att fruktos, som finns i frukt, skapar bukfetma och ger mer insulinresistens, som är ett förstadium till diabetes, än vanligt druvsocker, glukos. Med hänvisning till studien kritiserade läkaren Christer Enkvist Livsmedelsverkets kostråd på DN Debatt i går. Verket rekommenderar vuxna och barn att äta 400–500 gram frukt och grönsaker om dagen.

"Alla tusentals fruktkorgar som står framme på många svenska arbetsplatser som en fri löneförmån är förmodligen direkt sjukdoms- och fetmaskapande", skrev Christer Enkvist.

Läkarens varning ledde till en intensiv debatt på SvD.se. I fler än 70 kommentarer och 28 blogginlägg diskuterade läsarna artikeln "Frukt kan ge bukfetma".

Flera läsare kallar larmet skrämselpropaganda och kritiserar Enkvist för att jämföra söta drycker innehållande fruktos med färsk frukt. Frukterna innehåller viktiga fibrer och antioxidanter och studien som han baserar larmet på är inte gjord med frukt, poängterar flera läsare.

"För att dra slutsatser om fruktos i frukt, behöver man studera frukt, inte fruktos. Det är troligt att fruktosen i frukt har en helt annan upptagningskurva än ren fruktos", skriver Ingemar på sin blogg Ventilen.

Andra läsare instämmer i fruktvarningen. Signaturen Fetto fick bukfetma och ständiga hungerskänslor när fruktkorgarna dök upp på arbetsplatsen. Efter att ha ätit fem frukter om dagen varnar han nu för dem.

"När jag växlade tillbaka till min gamla diet som jag ätit sedan barnsben började vikten dala till normala nivåer fast jag märker att den går lättare upp nu", skriver han.

Flera läsare står fast vid att det inte är frukten i sig som är farlig, det är storleken på intaget kontra energiförbrukningen som orsakar fetma. Men diabetiker märker konkret av fruktens sockerchock.

"Äpple, banan och vindruvor har jag helt uteslutet. Det är rena sockerbomber. Resten också egentligen utom lime, grapefrukt och citron. Papaya funkar också bra. Tvärtemot Livsmedelsverkets rekommendationer så funkar GI-metoden bäst för diabetiker", skriver signaturen GBH som haft diabetes i drygt två år.