Detta enligt en stor amerikansk studie omfattande 1 182 män och drygt 1 500 kvinnor i åldern 29-86 år. Forskare vid Tufts University i Boston har undersökt hur deltagarnas benmassa påverkades av den självrapporterade mängd alkohol som konsumerades.

De fann då att de som höll sig till en daglig dos av ett-två glas vin eller öl per dag hade tätare benmassa än de som inte drack någon alkohol alls. De som drack mer eller bytte ut vinet eller ölen mot starksprit hade däremot signifikant lägre bentäthet.

- Effekten är större än vi sett för något enskilt kosttillskott, inklusive kalcium, säger den ansvariga forskaren Katherine Tucker bakom studien till nyhetsbyrån Reuters.

Studien som publiceras i tidskriften The American Journal of Clinical Nutrition, bekräftar tidigare studier på området.

Mekanismen bakom den uppbyggande effekten på benmassan är oklar. En teori är att alkoholen höjer nivåerna av det kvinnliga könshormonet östrogen, vilket också skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar samtidigt som risken för bröstcancer ökar.