Det är nu snart trettio år sedan som de optimistiska tankarna lanserades att vitaminer och andra antioxidanter som motverkar de skadliga fria syreradikalerna skulle kunna bli effektiva vapen för att förhindra cancer.
Många trodde på teorierna och startade förhoppningsfulla undersökningar medan försäljningen av vitaminer och mineraler slog rekord i hälsokostbutikerna. För sådär tio år sedan började de första testresultaten komma och de var minst sagt förvånande. Ingen av de undersökta antioxidanterna föreföll ge något cancerskydd. Betakaroten till och med ökade risken för lungcancer hos rökare, enligt en av de första större studierna.
Därefter har ett dussin eller fler givet samma nedslående resultat: tillförsel av enskilda antioxidanter, främst olika vitaminämnen i högre dos, hindrar inte canceruppkomst eller minskar döden i cancersjukdomar.
Nu redovisas en av de allra största studierna som dessutom omfattar tre olika vitaminer samtidigt. Närmare amerikanska 8 000 kvinnor, fyrtio år och äldre, fick äta extra tillförsel av antingen C- eller E-vitamin eller A-vitaminämnet betakaroten i 9,4 år. Samtliga deltog i en studie av vitaminernas eventuella skyddseffekter mot hjärtsjukdomar. Men nu har forskarna också tittat på cancerutvecklingen. Av deltagarna fick 624 någon tumörsjukdom och 176 dog. Men jämförelser visar att ingen av de tre antioxidanterna gav någon som helst förebyggande effekt mot cancer.
Forskarna från Medical School vid Harvarduniversitetet i Boston i USA skriver att det inte finns något vetenskapligt underlag för att öka intaget antioxidanter med syftet att minska cancerriskerna.
De får medhåll av den svenska cancerexperten Anders Ekbom vid Karolinska universitetssjukhuset i Solna:
– Tiden är nu mogen att definitivt överge vitaminteorierna i cancersammanhang, säger han.
Budskapet under senare år har varit att äta mycket frukt och grönt:
– Ja, det kan väl vara värt att följa, anser han.
Tipsa andra
Fakta
2006 diagnostiserades 50 776 svenskar med cancer. 52 procent av dem var män. Prostatacancer är den största cancersjukdomen som drabbade 34 procent. Bröstcancer är nummer två med 29 procent och tjocktarmscancer nummer tre med 8 procent.
Tobaksrökning är den mest kända orsaken till cancer.
Källa: Socialstyrelsen
Rapporten samt kommentar publiceras i dag på webbsidan för "Journal of the National Cancer Institute". Författare: Jennifer Lin vid Harvard Medical School i Boston.
htpp://jnci.oxfordjournals.org
Inrikes | Mest lästa
- Mammografi omprövas i USA
- Konkurrensverket kan granska Sodexoaffären
- Bodström toppar S-listan i Stockholm
- 82-åring körde på fel sida i en mil
- Influensavaccin försenas nästa vecka
- ”Man ska inte behöva gå runt med en tumör i kroppen”
- Vilsna räddade ur kärr
- Personal slog vad om dödssjuk
- FP öppnar för mer kärnkraft
- Misstänkt huliganbråk i Skövde


Stockholm 4º


































