Att svenskarna dricker mer och mer alkohol sammanfaller med det svenska EU-medlemskapet 1995. Särskilt tydlig är uppgången från 1997 till 2004 då årskonsumtionen ökade med två liter ren alkohol per vuxen svensk till drygt tio liter. Från 2005 stiger inte längre konsumtionen.
Mats Ramstedt, alkoholforskare på Sorad, Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning, vid Stockholms universitet, menar att den ökande resandeinförseln är en avgörande förklaring till att svenskarna konsumerar mer alkohol. Steg för steg avskaffades införselkvoterna vid utlandsresor till 2004 då i praktiken alla begränsningar var borta.
Baksidan är att folkhälsan tar stryk. Alkoholrelaterade sjukdomar och skador har historiskt legat på låga nivåer, men nu har det vänt. Det visar statistik från Sorad som SvD idag kan presentera.
Ökningen av dödsfall i skrumplever beror inte bara på missbruk av alkohol, det finns även andra orsaker till sjukdomen. Men den skrumplever där man helt kan utesluta andra förklaringar än alkohol har ökat med 24 procent bland män och med hela 50 procent hos kvinnor. Drygt fem män och två kvinnor per 100000 invånare dör varje år av skrumplever.
Under 1997–2005 har också antalet män som varit inlagda på sjukhus på grund av en allvarlig skrumplever ökat med 10 procent. Motsvarande siffra för kvinnorna är 15 procent.
–Att skadorna relativt sett ökar mest bland kvinnorna är förstås oroande men man ska komma ihåg att de faktiska siffrorna fortfarande är betydligt lägre för kvinnorna, säger Mats Ramstedt.
Egentligen hade alkoholforskarna befarat en ännu större ökning av skadorna och dödsfallen. Men behandlingen av skrumplever har blivit bättre och fler överlever. Dessutom anses det bättre för kroppen att dricka öl och vin istället för motsvarande alkoholmängd sprit och det svenska dryckesmönstret är på väg åt det hållet.
Internationellt ligger ändå Sverige, Norge, Holland, Irland, Grekland och framför allt Island i en klass för sig med en förhållandevis låg dödlighet i skrumplever. Både Danmark och Finland ligger högre.
I Finland ska den nya borgerliga regeringen höja alkoholskatterna. I Sverige vill folkhälsominister Maria Larsson (kd) få svenskarna att dricka mindre med andra medel. Målet är att konsumtionen sänks med 30 procent på tio år.
–Vi har haft en dramatisk ökning av konsumtionen och nu ser vi konsekvenserna. Liv och hälsa står på spel och våldet mot kvinnorna har ökat. Det visar att vi måste hålla fast vid den restriktiva alkoholpolitiken, säger hon.
Därför vill Maria Larsson satsa mer på det förebyggande arbetet och att läkarna inom primärvården naturligt ställer frågor om alkoholvanor när patienten kommer för ett besök. Som folkhälsominister kan hon inte tvinga fram en sådan praxis, men hon tänker försöka sätta press på landstingen.
Maria Larsson ska även jobba för en restriktiv alkoholpolitik inom EU och frågan om medlemsländerna kan ha egna införselkvoter måste kunna lyftas. Idag finns i praktiken inga begränsningar.
Rolf Hultcrantz, professor på Karolinska Institutet i gastroenterologi med skrumplever som specialitet, svarar på frågor om alkoholskador.
Vad är skrumplever?
En förfettning i levern och en inflammation. Cellerna i levern dör och ersätts av ärrvävnad så att blodet inte kan passera genom levern. Leversvikt och att man lättare drar på sig infektioner är några symptom men när det blir åderbråck i matstrupen eller vatten i magen är det allvarligt.
Hur lång tid tar det att utveckla en skrumplever?
10–20 år. En man behöver dricka omkring en flaska vin varje dag för att till slut dö med en skrumplever medan det räcker med ungefär en tredjedels vinflaska för en kvinna. Det är alltså det långvariga, dagliga drickandet som levern tar stryk av.
Hur farlig är en skrumplever?
I sin yttersta form är det är ett mycket farligt tillstånd där överlevnaden ligger på ungefär 50 procent. Bland alkoholister är det kanske bara 20 procents överlevnad, men man kan även få skrumplever av annat än alkohol och då är prognosen bättre.
Tidiga tecken?
Att man är litet förvirrad och känner trötthet.
Hur ska man dricka för att ta så lite skada som möjligt av alkoholen?
Så lite som möjligt. Helgdrickandet får man inte skrumplever av, men det finns de som rekommenderar två glas vin om dagen och det är bra för hjärtat, men då måste man hålla sig där. Problemet är att alkoholister nästan aldrig klarar det.
Tipsa andra
Fakta
Alkoholskador i Sverige per 100 000 invånare1997/98 2004/2005 Förändring
Vård för skrumplever
Män 30,2, 33,0+10 procent
Kvinnor 11,9, 13,7+15 procent
Vård för alk.förgiftning
Män144,5, 172,1+20 procent
Kvinnor 69,5, 95,0+35 procent
Polisanmälda
Våldsbrott7441 000+34 procent
Inrikes | Mest lästa
- Kol ofta en dold sjukdom
- Mammografi omprövas i USA
- Knivhöggs i magen
- Konkurrensverket kan granska Sodexoaffären
- Bodström toppar S-listan i Stockholm
- 82-åring körde på fel sida i en mil
- "Boliden bär ansvar för giftskandal"
- ”Man ska inte behöva gå runt med en tumör i kroppen”
- Personal slog vad om dödssjuk
- Influensavaccin försenas nästa vecka


Stockholm 5º


































