Det har amerikanska forskare kommit fram till i en studie som nu publiceras i tidskriften Human Reproduction. I studien undersöktes nästan 19 000 kvinnor mellan 24 och 42 år som försökt bli gravida mellan 1991 och 1999.

Och kopplingen mellan lågfettsprodukter och ökad risk för utebliven ägglossning, förbryllar forskarna.

- Det är möjligt att mejerifetter eller något ihop med dem, till exempel hormonerna i dräktiga kor, är det som kan påverka ägglossningen, säger dr Jorge Chavarro, som är huvudförfattare till studien, till Reuters.

Men han säger samtidigt att mer studier behövs för att helt dra några slutsatser. Och man bör inte häva i sig mängder av glass, utan en portion per dag är tillräckligt.