Hon har för sin doktorsavhandling vid Umeå universitet studerat kosten för närmare 300 barn i åldrarna 6 till 18 månader och sedan gått vidare och följt drygt 100 av dem upp till fyra års ålder.
Det visade sig då även att fyraåringar som fått i sig mycket protein, främst genom olika mjölkprodukter, löpte ökad risk för övervikt.
Mycket av våra matvanor grundläggs tidigt i livet. Barn som får en felaktig kost riskerar därför att drabbas av ohälsa i vuxen ålder.
– Det är bättre om man börjar bry sig om de här frågorna i lite tidigare ålder så att man inte behöver ta till några stora åtgärder senare, säger Inger Öhlund.
Redan i ettårsåldern fanns ett samband mellan kvaliteten på fettet i kosten och barnens blodfettsnivåer. Barn som åt mer fleromättat fett från exempelvis fisk och oljor hade lägre nivåer av kolesterol i blodet. Detta visade sig tydligast bland flickorna. Av de närmare 300 ettåringarna i studien var det bara två som inte åt mer mättat fett än rekommendationerna anger, 30 procent åt däremot för lite fleromättat fett.
En stor del av de mättade fetterna kom från mjölkprodukter som smör och ost. Hos fyraåringarna i studien fanns också ett samband mellan stor konsumtion av protein från olika mjölkprodukter och ett högt kroppsmasseindex (BMI).
Ett högt BMI-värde som spädbarn visade sig också ofta leda till att BMI är högt vid fyra års ålder.
Hur risken för övervikt påverkas hos fyraåringar som ätit för mycket mättat fett har Inger Öhlund ännu inte hunnit få fram.
– Men det ser inte ut att bli bättre utan det ser snarast ut som att tendensen fortsätter, säger hon.
Många barn får alltför tidigt lära sig att äta skräpmat men äter för lite av nyttigheter som frukt, grönsaker, bröd och potatis, enligt Inger Öhlund.
Tipsa andra
Fakta
Så bör småbarn äta
Några av Livsmedelsverkets kostrekommendationer för barn upp till två år:
• Enbart amning rekommenderas för barn upp till sex månaders ålder
• Andelen energi från fett bör successivt minska från en hög nivå under det första levnadsåret (30–45 procent) för att vid tvåårsåldern nå den nivå som rekommenderas till äldre barn och vuxna (30–35 procent). Under samma period bör proteinets andel öka från omkring 5 procent till 10–20 procent av energiintaget.
Källa: Livsmedelsverket
Inrikes | Mest lästa
- Kol ofta en dold sjukdom
- Mammografi omprövas i USA
- Knivhöggs i magen
- Konkurrensverket kan granska Sodexoaffären
- Bodström toppar S-listan i Stockholm
- ”Man ska inte behöva gå runt med en tumör i kroppen”
- 82-åring körde på fel sida i en mil
- Personal slog vad om dödssjuk
- Vilsna räddade ur kärr
- "Boliden bär ansvar för giftskandal"


Stockholm 5º


































