Fler och fler studier stöder nu uppfattningen att ”måttlig” alkoholkonsumtion har en positiv effekt för reumatiska sjukdomar och då speciellt ledgångsreumatism – reumatoid artrit (RA).
Den senaste publiceras idag i den ansedda engelska medicinska tidskriften Rheumatology. Det är brittiska forskare vid universitet i Sheffield som undersökt 873 patienter med RA och jämfört dem med 1004 friska individer. Bland annat fick deltagarna uppge hur ofta de druckit alkohol månaden före undersökningstillfället.
Baserat på dessa data kan nu forskarna rapportera att de som angav att de aldrig konsumerade någon alkohol hade upp till fem gånger ökad risk för att få ledgångsreumatism jämfört med dem som drack alkohol mer än 10 dagar i månaden.
Skyddet var dosberoende, det vill säga dosen alkohol var direkt relaterad till hur stor riskminskningen var.
Dessutom visade den här studien – och det är för första gången – att ökad alkoholkonsumtion också minskade flera av de svåra symtomen vid ledgångsreumatism hos dem som redan var sjuka.
Det var faktorer som upplevda ledsmärtor, inflammationsintensiteten och sjukdomsutredningen via röntgenundersökningar av drabbade leder.
Forskarna – medvetna om kontroverserna på detta område – är själva noga med att påpeka att denna studie har sina brister till exempel att mängden alkohol inte noterades utan enbart hur ofta deltagarna drack. Kartläggningen gäller också alkoholvanorna vid ett tillfälle – den undersökta månaden – och säger ingenting om deltagarnas konsumtion under en längre tid.
–Dessa resultat är ändå mycket intressanta och stöder data i andra studier, kommenterar professorn i reumatologi vid Karolinska Institutet (KI) i Stockholm Lars Klareskog.
Han ingår i världens hittills största undersökning av sambandet mellan reumatism och livsstilsfaktorer som drivs vid KI. Den omfattar cirka svenska 3000 deltagare varav cirka 1400 är RA-patienter, resten friska så kallade kontroller.
Det var denna svenska studie (kallad Eira) som förra året var först med att slå fast alkoholsambandet. En analys av den svenska undersökningen och av en mindre dansk liknande studie gav samma slutsats: alkoholkonsumtion minskar risken för ledgångsreumatism. Och siffrorna var höga. De som drack mest hade 40–50 procent lägre risk att få RA jämfört med dem som drack minst.
–Att alkohol skyddar vid ledgångsreumatism kan knappast därför längre betraktas som kontroversiellt, säger Lars Klareskog. Men vi vet ännu inte tillräckligt om mekanismerna bakom och inte om dosnivåer och annat.
Hans första rekommendation till de egna reumatikerpatienterna är att därför att sluta röka om de röker. Rökning är den hittills största kända risken för ledgångsreumatism.
–Däremot avråder jag dem inte från att dricka alkohol i måttliga mängder, till exempel vin till maten ibland, säger han. Det finns ingen orsak till det och jag anser att reumatiker som vuxna människor har rätt att få denna kunskap.
Förklaringen till varför alkohol skyddar mot och kanske till och med lindrar reumatism är inte känd.
Men flera djurförsök bland annat i Sverige har visat på samma alkoholeffekt på till exempel möss med RA-symtom.
Ledgångsreumatism och andra reumatiska sjukdomar beror på och hålls igång av en kronisk inflammation som bland annat medför att kroppens eget immunförsvar angriper brosk och leder i kroppen.
–Alkohol tycks dämpa och minska denna inflammationsprocess och det kan vara en viktig orsak till de goda hälsoeffekterna vid reumatism, säger Lars Klareskog. Det är samma samband som brukar anges för alkoholens skydd vid hjärt-kärlsjukdomar som också har inslag av inflammation.
Den teorin talar för att det är alkoholen i sig som ger skyddet och inte till exempel ämnen i vin från vindruvor främst så kallade antioxidanter.
Fotnot: Vid en stor reumatologkonferens i Eular i Italien i juni i år presenterades en holländsk undersökning med över 8000 deltagare. Också där kunde alkoholintag kopplas till signifikant minskad risk för flera reumatiska sjukdomar. Studien är ännu inte publicerad.








