Att alkohol kan skydda mot övervikt visas för första gången i en amerikansk studie baserad på drygt 8 200 deltagare. Det är en delstudie i den pågående, så kallade National Health and Nutrition Examination III study.
Studien, som publiceras i den brittiska nättidningen Biomed Central, visar alltså att de som begränsar sin alkoholkonsumtion till ett eller två glas vin eller motsvarande några gånger i veckan ser ut att ha ett skydd mot övervikt.
Deltagarna, som alla var ickerökare, fick svara på enkäter om sin alkoholkonsumtion och deras vikt och längd kontrollerades.
Omkring hälften av deltagarna uppgav att de konsumerar alkohol regelbundet, vilket innebär att de drack högst fem glas vin eller liknande i veckan. De som drack mer, betraktades i studien som högkonsumenter.
Resultatet visar att högkonsumenterna löpte betydligt högre risk att bli feta och överviktiga.
Studien visar också att absolutisterna, de som inte drack någon alkohol alls, var mer i riskzonen för fetma än medeldrickarna.
Mekanismen bakom alkoholens till synes skyddande effekt mot att bli tjock är dock fortfarande oklar.
– Våra data ger inga belägg för att råda de som inte dricker att börja dricka bara för att gå ner i vikt. Men vi ser heller inga skäl till att avråda från en måttlig konsumtion av alkohol, säger de båda forskarna som är ansvariga för studien, Ahmed Arif från Texas Tech University Health Science Center och James Roher från Mayokliniken i Rockester i USA. Det är välkänt från tidigare studier att måttlig alkoholkonsumtion kan ge skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar.
Den nu aktuella studien är den första som visar att även vikten ser ut att påverkas gynnsamt av en måttlig konsumtion av alkohol.
Övervikt betraktas som ett av de största hälsohoten i västvärlden. Det är också en av de största riksfaktorerna bakom diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.
Fetmaprofessorn Stephan Rössner vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge varnar dock för att dra förhastade slutsatser. Han menar att det är svårt att veta vad som är orsak och verkan i studien.
– Förmodligen speglar det gamla vanliga, nämligen att de som kan umgås på ett balanserat sätt med alkohol också lever ett sunt liv i övrigt.
I gruppen absolutister döljer sig enligt Stephan Rössner ofta före detta alkoholister. Där finns också de som inte kan dricka alkohol av medicinska skäl, vilket kan medföra en ökad risk för övervikt av andra skäl.
Alkohol minskar risk för fetma
Regelbunden, måttlig konsumtion av alkohol ser ut att minska risken för övervikt. Det handlar om motsvarande ett glas vin eller två, några gånger i veckan. Men dricker man mer, ökar i stället risken för övervikt.
Fakta
• Svenskarna dricker allt mer alkohol. För tio år sedan låg medelkonsumtionen på 8,4 liter ren sprit per invånare över 15 år. Förra året hade siffran ökat till 10,5 liter.
• Framför allt har vårt dryckesmönster ändrats. Helgdrickandet lever kvar, samtidigt som vi börjat dricka mer på vardagarna. Mest ökar vin- och starkölsdrickandet.
• Männen dricker fortfarande mer än kvinnorna, men även kvinnornas konsumtion har ökat kraftigt på senare år.
• Det ökande drickandet påverkar både folkhälsan och våldsutvecklingen.
Anna-Lena Haverdahl









