Någon kilometer i timmen hit och dit kan tyckas futtigt. Men skillnaden mellan liv och död på vägarna är rakbladstunn.

Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarlig en olycka blir. Varje sänkning av medelhastigheten med så lite som 1 km/tim på vägnätet sparar 25 liv per år, enligt Trafikverkets beräkningar.

Runt 2006 genomfördes flera åtgärder för att få ned farten med högre bötesbelopp och en storsatsning på fartkameror - och det gav resultat. Sedan dess har hastigheten minskat, vilket har varit den största enskilda orsaken till att allt färre dör i trafiken.

Men nu har ett trendbrott skett.

Färska siffror för sommaren visar att vi ökar farten igen - och med det ökar även risken för fler döda. Det rör sig om en liten uppgång på knappt en procent, men ses ändå som allvarlig.

- Man blir orolig, blir det en utplaning så kommer vi inte att nå målen. Vi vill få upp problemet på bordet nu, och få ut fler hastighetskameror, justera hastighetsgränser mer och fortsätta de tidigare årens trend, säger Ylva Berg, samordnare på Trafikverket.

- Vi måste spänna musklerna igen.

Ylva Berg säger att det är hastighetssänkningen som har varit själva grunden för att dödsolyckorna minskat från 433 för tio år sedan till 314 förra året.

- Som bilförare upplever du ingen skillnad på några kilometer i timmen, men man går snabbt från överlevnadsbart vid en olycka till icke-överlevnadsbart, säger hon.

Blir det en utplaning så kommer vi inte att nå målen.

Ylva Berg på Trafikverket.



På det årliga trafiksäkerhetsseminariet i Tylösand i september kommer hon och landets trafikforskare diskutera om chockeffekterna från tidigare åtgärder har gått över - och vad det kommer att innebära.

Dagens trafiksäkerhetstänk går ut på att trafikforskarna räknar med att moderna bilar klarar frontalkrockar i 80 kilometer i timmen, men inte mer. Därför har hastigheten på många 90-vägar med möten sänkts till 80 kilometer i timmen.

Trafikverkets mål är att över 80 procent ska följa vägskyltarna. Men laglydighet när det gäller hastighet är inte svenska bilisters starkaste gren. Enligt mätningar kör i stället hela 70 procent för snabbt på just de nya omskyltade 80-vägarna.

Statistik från trafikdatabasen Strada visar hur starkt farten påverkar. Antalet döda på de vägarna har nämligen ändå minskat mer än väntat, trots att snitthastigheten bara har gått ned med tre kilometer i timmen.

Även internationellt sett är vi dåliga på att köra lagligt. Mer än varannan bilist kör snabbare än skyltat och enligt tidigare jämförelser är svenskarna nära på sämst i klassen i Europa. Runt 60 procent kör för fort på de statliga vägarna, medan många länder ligger på en efterlevnad på mellan 10 och 40 procent.

Nu vill Trafikverket stoppa den negativa utvecklingen och åtgärderna kommer att påverka dig som bilist:

> Minst 600 nya kameror ska upp under de närmaste åren, framför allt på 80-vägarna. Enligt den nya teknikupphandlingen kan man köpa 1 000 kameror till 2020. I år har 52 kameror satts upp.

> Hastigheten sänks på tusentals mil väg som i dag har 90-gräns. Färre 90-vägar byggs om på grund av att de statliga bidragen har minskat kraftigt.

> Farten sänks i tätorter. Trafikverket vill få fler kommuner att ändra fartskyltarna. I slutet av förra året hade bara 25 procent gjort hastighetsöversyner, målet var 60 procent.

100

liv skulle sparas årligen på vägarna om alla höll hastighetsgränserna, enligt Trafikverkets beräkningar.



Eva Lundberg, nationell samordnare för kamerorna på Trafikverket har stora förhoppningar på utbyggnaden. Hon menar att kamerorna är mycket effektiva, både vid själva kameran och mellan platserna.

- Det sker nu en utbyggnad på sträckor där det går fort. Men vi måste också ha respekt för var man placerar dem. Det är inte meningen att lura folk, utan att rädda liv.

Mikael Höög, pressansvarig på Motormännen, tycker att lägre hastigheter och fler kameror är en kortsiktig lösning gjord av ekonomiska skäl.

- Vi vill hellre att regeringen satsar på att bygga om farliga vägar. Att bara sänka hastigheten är ingen lösning. Jag tror att vanliga bilister inte är så positiva till hastighetssänkningar, det ser man på den inte så goda efterlevnaden.