Hon testade allt för att bli lycklig

PRÖVAR ALLT. Gretchen Rubin var inte lycklig. I alla fall inte tillräckligt. Därför samlade hon ihop alla möjliga teorier om lycka och testade dem under ett års tid. Nu har hennes hårda lyckoslit givit resultat – och blivit en bestseller.

– Jag fick stålsätta mig för att klara av att hålla fast vid alla nya lyckorutiner. Det var kämpigt, säger Gretchen Rubin, som numer faktiskt är lyckligare.

– Jag fick stålsätta mig för att klara av att hålla fast vid alla nya lyckorutiner. Det var kämpigt, säger Gretchen Rubin, som numer faktiskt är lyckligare.

FOTO: Ruby Washington/The New York Times

Den här morgonen är Gretchen Rubin lycklig. Hon sveper in på ett fullsatt kafé på New Yorks Upper East Side och tränger sig ner vid ett hörnbord. När hon lämnade barnen utanför skolporten var de glada och fnittriga. Hon hade sjungit för dem under frukosten, hoppat jämfota under tandborstningen och skapat en lätt, skön atmosfär mitt i morgonstressen.

– Det funkar verkligen! säger hon entusiastiskt. Sjung och hoppa på morgonen. Har du testat det?

Det var en regnig dag för drygt två år sedan som författaren Gretchen Rubin bestämde sig för att bli lyckligare, berättar hon. Egentligen borde hon ha varit fullkomligt tillfreds med livet. Hon var gift med en bra karl, hade två välartade barn, ett vackert hem och flyt i karriären. Till och med badrumsrenoveringen hade gått fint. Men det som fattades var känslan av verklig lycka.

Boken The Happiness Project kom ut i USA i julas och har blivit en bästsäljare där. Gretchen Rubin själv har upphöjts till något av en modern lyckoguru och synts flitigt i tidningar och på tv.

Under ett år levde hon efter en salig blandning lyckoteorier från både vetenskapsmän och popkulturpersonligheter: Plutarchos, Benjamin Franklin, lyckoforskaren Martin Seligman, Dalai lama och Oprah, för att nämna några. Hon täckte in allt och malde ihop teorierna till en ny livsstil.

– Jag är förvånad över hur bra många av teorierna funkar, säger Rubin. Jag är verkligen lyckligare.

När Rubin startade sitt projekt visste hon att hon inte hade möjlighet att förändra sitt liv radikalt. Att söka lyckan genom att flytta till en solig, exotisk strand låg inte inom räckhåll. I stället ändrade hon sina vardagsvanor. Efter flera månaders gedigen research i historiens lyckolitteratur visste hon vad som borde höja lyckonivån: sova mer, träna, kramas, gräla på rätt sätt, skaffa fler vänner, inte skvallra, utmana sig själv, städa garderober, leva i nuet, skriva tacksamhetsdagbok, meditera och utöva skrattyoga. Bara för att nämna några teorier.

– Att vara lycklig är ett jobb, slår Rubin fast. Det är som att gå på gym och träna sina lyckomuskler.

Envist testade hon teori efter teori och ibland tappade hon modet. Att byta livsstil är alltid svårt och Rubin upptäckte hur tidskrävande det var att bli mer lycklig. Att träna mer, äta bättre, gå till sängs tidigt och knyta nya kontakter kräver planering.

– Jag fick stålsätta mig för att klara av att hålla fast vid alla nya lyckorutiner. Det var kämpigt. Jag tog till trick, som att ringa vänner som kunde peppa mig om jag hade en dålig dag.

Under sitt lyckoprojekt drog Rubin flera slutsatser, som hon själv tyckte var överraskande.

– ”Fake it till you feel it”, säger hon. Om jag känner mig sur och nere en dag så tvingar jag mig själv att le. Och efter ett tag känner jag mig mer lycklig.

Att uppträda som om man vore glad, uppsluppen och lycklig gör faktiskt att man blir det. I sin bok refererar Gretchen Rubin till vetenskapliga försök som visat det. Fastän vi tror att vi uppträder som vi känner oss, så är det ofta tvärtom. Vi kan styra våra känslor med kroppsspråket. En studie visade att folk som injicerat antirynkmedlet botox kände sig mindre arga än andra, just för att de förlorat förmågan att göra arga miner och rynka pannan.

– Att fejka och låtsas att man är glad när man inte är det är tufft, säger Rubin. Jag hade väldigt svårt för det i början. Men det är helt galet hur effektiv metoden är.

Lyckosökerskan Gretchen testade också tesen Låt inte solen gå ner över din vrede.

– Förut klagade jag alltid för min man vid läggdags. Jag tog upp alla småsaker som gått fel under dagen. Men att vädra sin ilska gör ingen lyckligare. Tvärtom. Så nu har jag helt slutat att gnata.

Gretchen Rubin pekar på vetenskapliga studier som avfärdar tesen om att det är viktigt att ventilera. Det är rent nonsens. Att ge luft åt irritation betyder för det mesta bara att vi känner oss mer irriterade.

Att ordning och reda skulle höja lyckonivån är inget som vetenskapslitteraturen tar upp. Men Gretchen Rubin noterade att frågan om hur man bringar ordning i fullpackade garderober och byrålådor fulla av omaka sockor var något som populärkulturen vältrade sig i. I veckomagasin och soffprogram i tv är ordningsexperter ständigt återkommande.

– Jag har kommit fram till att yttre ordning skapar ett inre lugn, säger Rubin.

Nyckeln till lycka på ordningsfronten är inte att bli mer organiserad, menar hon. Strunta i att köpa allehanda organisationsprylar, som specialgalgar och förvaringsboxar.

– Det enda du behöver är sop­påsar. Jag städade just ur min garderob igen och skänkte bort en massa kjolar som jag ändå inte använder. Problemet är att vi är dåliga på att slänga saker. Min glesa garderob gör mig faktiskt lycklig.

Under året med lyckoprojektet försökte sig Gretchen Rubin också på mer andliga metoder. Men att meditera fungerade inte alls och skrattyoga-klassen tyckte hon var så fånig att hon inte klarade av att stanna tills lektionen var slut.

– Hypnos trodde jag skulle vara en snabb genväg till lycka. Men där gick jag också bet.

Gretchen Rubin radar upp de tre största förändringarna i livet efter lyckoprojektet: fler vänner, mer sömn och mer sång.

För att bli mer lycklig ser hon till att vara utvilad och går och lägger sig redan vid tio på kvällen. Sjöng gjorde hon nästan aldrig tidigare, men numer är trallandet en självklar morgonrutin.

Bra relationer med andra människor hamnar längst upp på listan över vad som gör oss mest lyckliga, det är de flesta experter och filosofer överens om (förutom Sartre som sa att ”Helvetet är andra människor”).

– Jag har fått väldigt många fler vänner och det gör helt klart livet rikare, säger Gretchen Rubin stolt.

Under projektåret jobbade hon intensivt för att få nya kontakter. Hon startade eller gick med i elva olika diskussionsgrupper. Dessutom började hon blogga och fick nya vänner den vägen.

– Alla måste hitta sin egen väg och forma sitt eget lyckoprojekt, säger hon. Jag har förstått vad som fungerar för mig.

Hon fiskar fram ett excel-dokument ur jackfickan och visar att hon gått systematiskt till väga. Hon har radat upp över hundra lyckolöften, regler som hon följer. Här finns löften om att sjunga, sova och allt annat. Håller hon bara sina löften kan hennes historia få ett traditionellt sagoslut:

Och så levde Gretchen Rubin lycklig i alla sina dagar.

  • Kopiera sidans adress

Rubins lyckotips

Köp lycka: Att pengar inte kan köpa lycka är fel. Några av de bästa sakerna i livet kan köpas för pengar. Men spendera vist: köp gymkort, resor och sådant som bidrar till lycka.

Låt solen gå ner över din vrede: Att klaga och ventilera ilska fungerar inte. Det gör dig bara mer arg och irriterad.

Läs litteratur om katastrofer och tragedier: Det sätter livet i perspektiv, hjälper dig att leva i nuet och vara tacksam. Rubin frossade i cancerbiografier och böcker om jordbävningskatastrofer och påstår att det gjorde henne lyckligare.

”Fake it till you feel it”: Att uppträda som om man vore lycklig gör dig lycklig. Le när du inte har lust, och du känner dig gladare.

Strunta i att bli organiserad: Att känna att man har kontroll är en hörnsten för att vara lycklig. Men köp inte organisationsprylar som ska hjälpa dig att hålla ordning. Soppåsar är allt du behöver. Släng, skänk och rensa bort.

Lägg ner korta kramar: Kindpussar i luften eller en kort kram när man träffar bästa vännerna har ingen effekt. Kramar måste vara minst sex sekunder långa för att må bra-hormonerna serotonin och oxytocin ska få effekt

Visa mer fakta
Obegränsad tillgång till SvD digital – Just nu 2 månader helt gratis!

Kolla hur Sverige – och dina grannar – röstade

Hur blev valresultatet där du bor? Var gick partierna starkast? Se även landstings-, kommunalval och tidigare val.