När Harvardforskaren i näringslära råkade hamna på en retreat hos buddhistmunken år 1997 hittade hon den pusselbit som hon som näringsforskare hade saknat, nämligen hur man bör äta. Vad som är nyttigt att äta finns det gott om vetenskapliga resultat om. Men att finna svar på frågor om beteende kring maten blev ett slags eureka för Lilian Cheung. Därför skrev hon ett första utkast till en bok och skickade det till Thich Nhat Hanh i hopp om att han skulle skriva förord till den. Men han blev så engagerad att han bestämde sig för att skriva boken tillsammans med Lilian.

När New York Times skrev om boken och fenomenet ”mindful eating” i februari låg artikeln på topplistan som mest rekommenderad i ett par veckor.

– Det var imponerande, säger Lilian Cheung när SvD når henne i Boston.

Som så ofta när det gäller mindfulness (medveten närvaro på svenska) handlar det om ett förhållningssätt som kräver ständig övning, livet ut. Det är inte en diet eller kur. Att leva och äta med mindfulness som princip kan låta mycket enkelt – men är i praktiken desto svårare. Det handlar om att ge sin fulla uppmärksamhet till det man gör.

I just det här fallet innebär det att verkligen uppleva vad man äter.

Tanken bakom bokens budskap är att om man blir mer medveten om den mat man äter så minskar behovet av att överäta samtidigt som det ökar lusten att äta mat som är bra både för kroppen och för jordklotet.

Lilian Cheung menar att vi genom att öka vår uppmärksamhet och lugna ned oss hinner fundera över varför vi äter som vi gör. Hinner jag känna smaken av den här chokladbiten? Varför valde jag en hamburgare? Är det för att jag är så stressad i dag? Hur mår jag av den? Visserligen rekommenderar de båda författarna att man ska äta vegetariskt i större utsträckning, men Lilian påpekar samtidigt att det går utmärkt att äta en cheeseburgare i medveten närvaro också.

Så här kan det gå till: Ge hela din uppmärksamhet till brödet, köttet, såsen, den smälta osten och salladen. Ät helst i tystnad utan att surfa på mobilen eller datorn eller läsa en tidning samtidigt. Känn tacksamhet för att du har råd att välja mat du vill äta och fundera på alla som varit inblandade i processen för att ge dig den här hamburgermåltiden.

Upplev alla smaker, sälta och kryddning, konsistensen av de olika delarna av burgaren, hur varma och kalla de är och lyssna till ljudet när du tuggar. Ät långsamt och andas djupt mellan varven. Fundera på vilka tankar och känslor den här maten väcker.

Lilian Cheung som själv utövar mindfulness understryker att det tar tid att lära sig leva och äta i medveten närvaro. Ibland blir det en burrito i bilen även för henne. Men det kan räcka långt med ett extra djupt andetag på två–tre sekunder för att lugna ned sig lite, bli mer koncentrerad och, som Thich Nhat Hanh säger, låta ”the mind” (vi har inget riktigt bra ord för det på svenska) komma hem till kroppen.

Som stressad forskare och lärare praktiserar Lilian Cheung detta själv, i kontorskorridoren eller på väg från parkeringsplatsen till köpcentrumet. Man måste inte meditera i ett munkkloster för att leva i mindfulness. Stunder av full uppmärksamhet berikar livet var man än är, konstaterar hon.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Sju sätt att äta i medveten närvaro

1. När du äter, ät bara. Läs inte, surfa inte, titta inte på tv. Hedra maten, tänk på var den kommer ifrån.

2. Koppla på alla dina sinnen när du äter. Var uppmärksam inte bara på smaker utan också på konsistens, hur det låter när du tuggar, färger, vilka tankar och känslor maten väcker.

3. Ät gärna i tystnad, åtminstone den första delen av måltiden.

4. Njut av små tuggor och tugga noga. Om du äter långsammare blir hela måltiden lugnare. Nedbrytningen av födan börjar med enzymerna i munnen.

5. Lägg upp en måttlig portion. Måtta är något vi behöver lära om igen, både för viktens och för planetens skull.

6. Laga din egen mat så ofta du kan och odla grönsaker om du har möjlighet. Ju mer inblandad man är i processen fram till att maten ligger på tallriken desto bättre.

7. Ät övervägande vegetariskt för din egen och planetens hälsas skull. De som äter medvetet ser långt bortom kanten på den egna tallriken.

Källa: Gå ner i vikt med mindfulness – finn din inre balans (Lind & Co).

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Tre länkar:

Lyssna på Thich Nhat Hanh och Lilian Cheung som håller halvdagsseminarium på Google i USA.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=Ijnt-eXukwk

Lilian Cheung om boken:

http://www.youtube.com/watch?v=Emd9q6_o6Z0

Fyra minuter om att äta med mindfulness:

http://dinersjournal.blogs.nytimes.com/2012/02/07/on-googles-lunch-menu-mindful-eating/?ref=dining