Annons
X
Annons
X

Nyanlända ska få jobb – genom Linkedin

Tusentals nyanlända behöver komma in på arbetsmarknaden. Nu vill det sociala mediet för jobb, Linkedin, hjälpa till genom ett nytt projekt för praktikplatser. Men det behövs fler liknande initiativ i den svenska arbetsmarknaden, säger en företagare till SvD Näringsliv.

Jobben för nyanlända
Utbildade apotekarna Reem Ataallah och Alaa Mohammad pratar med apotekaren Adelina Andersson.

Utbildade apotekarna Reem Ataallah och Alaa Mohammad pratar med apotekaren Adelina Andersson. Foto: Lars Pehrson

Mellan 100 000 och 170 000 människor beräknas söka asyl i Sverige år, enligt Migrationsverkets senaste prognos. För många av dessa är ett arbete ett bra sätt att integreras i det svenska samhället, säger Lovisa Fältskog Johansson, projektledare för "Korta vägen", ett samarbete mellan Stockholms universitet och arbetsförmedlingen.

– Vår erfarenhet är att de har extremt hög motivation att bli en del av det svenska samhället. Det är viktigt för dem att komma igång med sina nya liv och många ser inte så stor chans att återvända. De vill inte sitta och vänta på bättre tider.

För att hjälpa nyanlända att få jobb har det sociala mediet Linkedin startat "Welcome talent". Projektet går ut på att företag kan lägga ut praktikplatser på sajten och att nyanlända kan söka platsen genom sin Linkedin-profil.

Annons
X

– Vi lekte med tanken att man som nyanländ kom till Malmö, fick en stämpel i passet och gick in och uppdaterade sin Linkedin-profil. En ren utopi förstås, men då får vi veta vad de har med sig för erfarenhet, berättar Lisa Gunnarsson, chef för Linkedin i Norden.

Lisa Gunnarsson, chef för Linkedin i Norden. Foto: Linkedin

Enligt Lisa Gunnarsson handlar projektet inte om att tjäna pengar, utan om att vara en del av en lösning.

– Vi har ett liknande projekt för veteraner i USA, där vi hjälper dem med att skaffa profiler. Det ligger i vårt företags kultur och värderingar att hjälpa folk att skapa ekonomiska möjligheter.

Räcker det med en praktikplats?

– Det möjliggör ett nästa steg, även människor som bor i Sverige har svårt att få riktiga jobb. Det handlar om att få referenser och lära sig språket. Ska man lyckas behöver man öva på att umgås med svenskar på en arbetsplats.

Varför måste företag göra detta?

– De måste inte. Vår tanke är att företagen letar efter kompetens hela tiden. Genom detta utvidgar vi talangpoolen. En viktig sak vi brukar säga är att ingen kan göra allt, men alla kan göra lite. Vi behöver hjälpa folk att snabbare komma in i samhället.

Än så länge finns det 188 praktikplatser att söka genom projektet. Bland annonsörerna finns storbolag som Spotify och Tre. Enligt Lisa Gunnarsson är de nöjda, men i och med att projektet bara har en vecka på nacken behöver man ge det mer tid för att utvärdera det.

"Korta vägen" hjälper Linkedin med "Welcome talent" genom att göra ett urval av sökande till företaget som lagt ut annonsen på Linkedin. Och Lovisa Fältskog Johansson menar att svenska företag har ett ansvar i den rådande situationen.

– Det handlar om kompetensförsörjning. Företagen hittar inte den kompetens de söker, vi måste hitta effektivare sätt så att de nyanländas kompetens kommer till användning.

Men projekt som "Welcome talent" räcker inte, säger Marcos Jorge, vd på IC-Potential, ett företag som genomför kund- och medarbetarundersökningar.

– Linkedin känner ett ansvar som många andra företag. Att det krävs mer än arbetsförmedlingen, eftersom de uppenbarligen inte klarar volymerna. Det krävs fler krafter.

Enligt Marcos Jorge är frågan svår för Linkedin. Det måste framstå att de gör detta på ett långsiktigt sätt, att de inte styrs av kvartalsekonomin, säger han. Men det är centralt för alla företag, fortsätter han:

– Frågan är av största vikt, det är viktigt att man inser vilken utmaning den svenska arbetsmarknaden står inför. Att vi har en långsiktig strategi, att vi får många goda förebilder som driver frågan.

Utbildade apotekarna Reem Ataallah och Alaa Mohammad pratar med apotekaren Adelina Andersson.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 2

Lisa Gunnarsson, chef för Linkedin i Norden.

Foto: Linkedin Bild 2 av 2
Annons
X
X
X
X
Annons
X