Annons
X
Annons
X

Nyanlända elever utbildas i svensk kvinnosyn

Gymnasieskolor som tar emot många nyanlända elever utbildar dem i svenska värderingar, som kvinnosyn. Uppgiften är inte alltid lätt – bland de nyanlända finns de som knappt umgåtts med det motsatta könet alls tidigare, och andra har flytt hit för att slippa leva i en förtryckande kultur.

Övergreppen under We are Sthlm
Karin Spolin är lärare i svenska som andraspråk för elever på Språkintroduktionsprogrammet på Blackebergs gymnasium.

Karin Spolin är lärare i svenska som andraspråk för elever på Språkintroduktionsprogrammet på Blackebergs gymnasium. Foto: Tomas Oneborg

Rapporterna om sexövergrepp i bland annat Stockholm och Köln där unga nyanlända män pekats ut som förövare har satt igång en debatt i Sverige där vissa menar att sexuella övergrepp är en fråga om kön, och andra pekar på att värderingar i andra kulturer som avgörande.

SvD har talat med flera gymnasieskolor i landet som tagit emot många nyanlända elever förra året. Eleverna som flytt till Sverige kommer från olika kulturer och bakgrunder – en del är relativt lika svenska förhållanden medan andra elever växt upp helt annorlunda.

– Det är självklart att man bär med sig den kultur man har när man kommer, det försvinner inte bara för att man transporterats över ett hav eller nationsgränser. Många av de ensamkommande som kommer hit har aldrig gått i skolan. En del kanske inte har umgåtts med det andra könet överhuvudtaget, för de lever kvinnorna för sig och männen för sig. En del har flytt hit för att de inte vill leva i en förtryckande kultur, säger Katrin Pedersen, rektor på Alléskolan i Hallsberg.

Annons
X

Samtliga skolrepresentanter säger att de jobbar mycket med värderingar, och pratar om bland annat kvinnosyn och vilka normer som finns i Sverige.

– Det är en del av vår läroplan att fostra demokratiska medborgare. Det är självklart massor att jobba med, och det gör vi. Medvetet, säger Katrin Pedersen.

Foto: Tomas Oneborg.

Hon menar att vissa attityder kan uppstå i grupper med tonårspojkar oavsett kulturell bakgrund.

– Så kan det bli på fotbollsläktare, till exempel. Där kan vuxna män vråla saker som de inte säger på jobbet dagen efter, säger Katrin Pedersen.

Att lära sig om det svenska samhället innefattar ofta också mycket mer än värderingar kring kön.

– Ofta börjar det i matsalen. En del vet inte var de ska gå, hur de tar mat. Då handlar det om “här använder vi bricka, här står vi i kö”, säger Jens Nilsson.

Enligt honom är de allra flesta av de nyanlända eleverna väldigt skötsamma.

– De är tacksamma över att gå i skolan överhuvudtaget.

World Economic Forums Gender Gap Index 2015 jämför länders förmåga att ta tillvara på kvinnliga talanger genom att mäta indikatorer kring ekonomi, utbildning, hälsa och politik. Sverige rankades som det fjärde mest jämställda landet, medan Syrien – varifrån många av de som flyr till Sverige kommer från – hamnade på plast 143 av 145.

Ingen av skolledarna som SvD talat med vittnar om några ökade problem med sexuellt ofredande eller trakasserier på skolan. Inte heller har problem med eleverna utanför skolan kommit till skolledarnas kännedom.

– Vi har inte upplevt några stora problem med att tjejer känner sig trakasserade eller så. Det har varit enstaka incidenter, men att gå över en gräns kan hända bland alla elever och inte bara de som kommit som flyktingar, säger Jens Nilsson, rektor på Lars Kaggskolan i Kalmar.

Annons
X

Karin Spolin är lärare i svenska som andraspråk för elever på Språkintroduktionsprogrammet på Blackebergs gymnasium.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2
Foto: Tomas Oneborg. Bild 2 av 2
Annons
X
X
X
X
Annons
X