Annons
X
Annons
X

Nya ministrar nobbar chans att synas

Den rödgröna regeringen är betydligt sämre på att kommunicera i sociala medier än alliansregeringen, visar SvD:s granskning. Varken demokratiministern eller framtidsministern har någon närvaro alls på de nya digitala arenorna på nätet.

”En ödets ironi” att Alice Bah Kuhnke, Peter Hultqvist och Kristina Persson är inaktiva på sociala medier, menar experten Ulf Bjereld.

”En ödets ironi” att Alice Bah Kuhnke, Peter Hultqvist och Kristina Persson är inaktiva på sociala medier, menar experten Ulf Bjereld. Foto: TT, SVD

Pressen är förstås störst på Margot Wallström (S). Hennes företrädare på utrikesministerposten skötte en inte oansenlig del av svensk utrikespolitik via sitt privata Twitterkonto.

Vid en rent matematisk jämförelse vinner Carl Bildt (M) en förkrossande seger. Bildt har från sina två twitterkonton (han har ett svenskt, ett engelskt) författat totalt drygt 10 000 tweets. Wallström drygt 500, de flesta om sexuellt våld mot kvinnor utifrån hennes tidigare FN-uppdrag i frågan.

– Wallström gör klokt i att inte bli en ”Carl Bildt light”. Hon måste hitta ett eget sätt att utveckla sin närvaro. Det är en del av kreativiteten i sociala medier, det finns ingen färdig mall, säger Ulf Bjereld, S-märkt statsvetare som forskar kring sociala mediers betydelse i politiken.

Annons
X

Men även Wallströms rödgröna ministerkollegor kommer till korta vid en jämförelse med föregångarna.

Visserligen är det något fler av de nya rödgröna ministrarna som använder Twitter än i den avgångna borgerliga regeringen. Men de före detta alliansministrarna som är aktiva på Twitter skriver i snitt fyra tweets om dagen – jämfört med bara en tweet om dagen för de rödgröna ministrar som twittrar, enligt SvD:s uträkningar.

Det är inte konstigt eller ovanligt att finnas i sociala medier. Det är det omvända, att inte finnas där, som börjar bli konstigt.
Ulf Bjereld

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Alliansministrarna är också mer sociala, visar granskningen. Genom att räkna hur stor del av varje ministers totala antal tweets som är adresserade direkt till en annan person, framgår att alliansministrarna oftare diskuterar med andra på Twitter. De rödgröna ministrarna använder däremot oftare kanalen till envägskommunikation än till konversation.

    Faktum är att det inte finns någon rödgrön minister som (i sina tidigare jobb) använt Twitter som en lika självklar plattform i det dagliga arbetet som flera ministrar i den gamla regeringen gjorde. Göran Hägglund (KD), Birgitta Ohlsson (FP) och Annie Lööf (C) exempelvis skriver alla över fem tweets om dagen – en siffra ingen i den nya regeringen kommer upp i.

    Både statsminister Stefan Löfven (S) och hans företrädare Fredrik Reinfeldt (M) hör till den minoritet ministrar som bojkottar Twitter. Löfven (och hans stab) har i stället en aktiv Facebooksida. Samma strategi har Gustav Fridolin (MP) valt.

    Fyra rödgröna ministrar går inte att hitta några spår efter alls, varken på Facebook eller Twitter. Bland dem finns kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) och framtidsminister Kristina Persson (S). En ödets ironi, säger Ulf Bjereld och småler.

    – Man gör anspråk på att framställa sig som det moderna, öppna, framtidsinriktade partiet, och utser en framtidsminister som är osynlig i sociala medier. Det urholkar trovärdigheten i att man förstått betydelsen av den digitala utvecklingen, säger han.

    Ulf Bjereld framhåller också att det pågår en stor debatt om vilken betydelse sociala medier har i demokratin.

    – Att då ha en demokratiminister som inte är synlig på något sätt i de arenorna blir en konstig signal. Har man verkligen förstått vad digitaliseringen betyder för samhället? säger Ulf Bjereld.

    Kristina Persson har ett inaktivt Twitterkonto, och uppger själv att hon finns på Facebook men inte använder det särskilt frekvent.

    – De där korta puckarna har jag inte känt en dragning till. De komplexa systemkritiska frågorna lämpar sig inte alltid för de superkorta utspelen. Det är möjligt att jag borde börja ägna mig åt det, min pressekreterare tycker det, säger Kristina Persson.

    Sociala medier är nya digitala plattformar som kännetecknas av interaktivitet, öppenhet, snabbhet och en enorm spridningsförmåga. Stefan Löfvens ”wildcards” i regeringen, de oväntade utnämningarna av mindre kända personer, har i de flesta fall en aktiv och målmedveten närvaro där.

    – Det visar också tidigare forskning, att just utmanare använder sociala medier mer än traditionella aktörer gör. Både på individnivå och på partinivå, där partier som Fi och SD använder dem oftare och mer framgångsrikt, säger Ulf Bjereld.

    I framtiden kommer närvaro i sociala medier att vara lika självklart för en politiker som att ha dator eller mobiltelefon, säger han.

    – Det är inte konstigt eller ovanligt att finnas i sociala medier. Det är det omvända, att inte finnas där, som börjar bli konstigt.

    Annons
    Annons
    X

    ”En ödets ironi” att Alice Bah Kuhnke, Peter Hultqvist och Kristina Persson är inaktiva på sociala medier, menar experten Ulf Bjereld.

    Foto: TT, SVD Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X