Annons
X
Annons
X

Ny tjänst ska hålla koll på dina gåvor

Skandaler kring välgörenhetsorganisationer är ingen ny företeelse. Bortsvindlade pengar har lett till tappat förtroende. En ny tjänst vill göra organisationerna transparenta kring vart givarnas pengar egentligen går. Men tjänstens enkelhet kan bli ett problem, menar en företrädare för en branschorganisation.

Filip Hadenius, grundare av Gåvokollen.

Filip Hadenius, grundare av Gåvokollen. Foto: Gåvokollen

2010 uppdagades det att Röda Korsets kommunikationschef Johan af Donner hade svindlat bort miljontals kronor från organisationen. Han dömdes till fem års fängelse och tiotusentals medlemmar lämnade Röda Korset.

Det är inte säkert att den nya tjänsten Gåvokollen kan stoppa liknande svindlerier, men tanken är att den ska bidra med betydligt mer transparens. Välgörenhetsorganisationer kan med hjälp av tjänsten redovisa exakt vart de insamlade pengarna går, genom en enkel graf.

– Det finns ett glapp mellan vad människor tror och hur det faktiskt ser ut. Folk tror att de administrativa kostnaderna är större och att pengarna inte når hela vägen fram, säger Gåvokollens grundare Filip Hadenius.

Annons
X

För välgörenhetsorganisationerna kan det vara viktigt att visa att de flesta av dem är duktiga och undviker skandaler, berättar Filip Hadenius.

– Journalister hittar när de gör fel, skandalerna som poppar upp spär på den bilden och spiller över på dem som sköter sig. I nuläget får man bara veta historier om hur pengarna används, men det är inte ett renodlat kvitto.

Skärmdump från Gåvokollen.

Filip Hadenius nämner Cancerfonden som ett exempel. Det kan vara relevant att få veta vilken sorts forskning som bedrivs med hjälp av pengarna, och vilken sorts cancer man fokuserar på.

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    För välgörenhetsorganisationerna kan det vara viktigt att visa att de flesta av dem är duktiga och undviker skandaler, berättar Filip Hadenius.

    – Journalister hittar när de gör fel, skandalerna som poppar upp spär på den bilden och spiller över på dem som sköter sig. I nuläget får man bara veta historier om hur pengarna används, men det är inte ett renodlat kvitto.

    Maria Ros Jernberg, generalsekreterare på Frii, Frivilligorganisationernas Insamlingsråd. Foto: Maria Langen

    Maria Ros Jernberg, generalsekreterare på Frii, Frivilligorganisationernas Insamlingsråd, är positiv till idén, men tycker att det finns vissa problem.

    – Det är en smart, digital lösning som ligger rätt i tiden. Men jag vill flagga för att enkelhet gör att vi missar vissa pedagogiskt viktiga delar som vi som bransch behöver bli bättre på.

    I tjänsten kan givare eller blivande givare klicka in sig på en post, till exempel Administration. Där kan det finnas en underkategori, personalkostnader exempelvis. Här ser Maria Ros Jernberg en brist.

    – Personalkostnad behöver inte alltid vara en administrativ kostnad, vilket många verkar tro. Det finns många exempel där det är anställd personal som utför det arbete som en hjälpinsats består av. Till exempel om Röda Korset jobbar med familjeåterförening och det är anställd personal som utför arbetet. Då är den personalkostnaden en del i hjälparbetet och inte en administrativ kostnad.

    – Transparens är en jätteviktig fråga. Men vi har också ett ansvar att inte förenkla för mycket och ge givarna en chans att förstå hur det faktiskt fungerar.

    Filip Hadenius, grundare av Gåvokollen.

    Foto: Gåvokollen Bild 1 av 3

    Skärmdump från Gåvokollen.

    Bild 2 av 3

    Maria Ros Jernberg, generalsekreterare på Frii, Frivilligorganisationernas Insamlingsråd.

    Foto: Maria Langen Bild 3 av 3
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X