Annons
X
Annons
X

Ny teknik spås få enorma konsekvenser i butiker

Det ser ut som en vanlig klisteretikett som sitter på butikshyllan. Men gömd bakom etiketten sitter en väldigt tunn liten sak som snart kommer att få enorma konsekvenser för butiksanställda och konsumenter över hela världen.

Chandrasekhar Durisety på företaget Thinfilm visar upp en plastfilm som kan ge konsumenten information om varor och priset på dem genom att en app i mobiltelefonen.

Chandrasekhar Durisety på företaget Thinfilm visar upp en plastfilm som kan ge konsumenten information om varor och priset på dem genom att en app i mobiltelefonen. Foto: Björn Lindahl

OSLO Det finns teknik som kittlar fantasin, som Amazons flygande drönare som ska kunna lämna paket framför våra dörrar, självstyrande bilar eller robotar som lagar mat. Men de riktigt stora ändringarna sker när tekniken är så enkel att använda att man nästan inte tänker på den.

Att handla är fortfarande en aktivitet som är mycket arbetsintensiv, såväl för butikerna som för konsumenterna. Varorna måste placeras på hyllor, plockas ned i kundvagnar och betalas. Priser ändrar sig ofta, reklamkampanjer och bonusprogram används intensivt för att skapa kundlojalitet.

Vi tillbringar alla en stor del av vårt liv att stå i olika köer för att betala en vara. Försök görs på många storköp med handhållna streckkodsläsare som gör att konsumenterna själva kan utföra det jobb som kassapersonalen gör. Men Ikea har fortfarande personal som ska demonstrera hur tekniken fungerade vid sina kassor.

Annons
X

Hur mycket enklare hade det inte varit om man kunde gå in i en butik, ta upp sin mobiltelefon och snabbt vifta med den framför en etikett på hyllan? Omedelbart får man se priset och annan information om varan och med ett lätt tryck kan man också snabbt betala för varan genom sin mobiltelefon och gå ut ur butiken utan att behöva stå i kö i kassan. Vill man ha fler varor är det bara att upprepa proceduren.

Vad är det då för tunn uppfinning bakom etiketten på hyllan och varför blir det så stora konsekvenser? Vi får en förklaring av Chandrasekhar Durisety, teknikutvecklare på Thinfilm i San José, Kalifornien. Thinfilm är ett norskt företag, med sin huvudsakliga teknikutveckling i Linköping i Sverige. De mer konsumentbaserade lösningarna tas fram i San José. Företaget samarbetar för denna sorts etiketter med Tata Consulting Services, som är världens tionde största it-konsult.

– Se här, säger Chandrasekhar Durisety över samtalstjänsten Skype och håller upp en tunn plastfilm som bara är en bråkdels millimeter tjock och som är helt böjlig.

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Den tunna plastfilmen. Foto: Stacy H. Geiken

    På filmen sitter ett litet kretskort, som inte är gjort av kisel utan tryckt med digitalt bläck. Kretskortet kan lagra en viss mängd information, i det här tillfället tillräckligt för att koder gör det möjligt att göra en säker uppkoppling genom en app på mobiltelefonen, till en webbsida där priset och informationen om produkten syns. På webbsidan finns också möjligheten att lägga varan i en köpkorg och betala för den. Davor Sutija, vd för Thinfilm, beskriver det på följande sätt:

    – För butiksägaren innebär det faktum att etiketten kan läsas av på mindre än en hundradels sekund och att den är omöjlig att ändra på eller hackas, att vår teknik är tillräckligt snabb och säker för att bli en hörnsten i nästa generations butiker.

    Det hela kan verka banalt men det får stora konsekvenser. Priset på produkten behöver inte ändras på hyllan i butiken. Det räcker med att ändra priset på webbsidan. Därmed kan butikskedjor som Ica eller Walmart ändra priset på en vara samtidigt i alla sina butiker i ett helt land. Det går förstås också att sätta liknande etiketter direkt på en vara.

    – Tänk på hur mycket arbete som läggs ned i dag på att ändra priserna manuellt i varje butik! säger Chandra.

    Den intelligenta etiketten gör det också möjligt att hoppa bock över kassan. Det skulle gå att starta en butik utan kassapersonal alls. Men det är ingen förutsättning – etiketten, som bara kostar några få amerikanska cent per styck, kan ge ett mervärde även om det bara är några av varorna i butiken som ligger på hyllor med sådana etiketter.

    – Den som äger etiketten kan få en direkt information om sina kunder och rikta kampanjer just till dem som läser av etiketten. Den som använder appen kan också ha lagt in sin egen profil där, vilket avgör vilken information de får se. Det kan handla om dem som vill köpa hälsosam mat, eller allergiker som vill varnas om innehållet i produkten, säger Chandra.

    Informationen som ges behöver inte vara app-baserad. Det är också möjlighet att koppla upp den som läser av etiketten med internet, på samma sätt som med en QR-kod.

    – Etiketterna är en del av ett mycket större system som Thinfilm utvecklar tillsammans med Tata Consulting Services, för att komma till det som kallas intelligenta butiker, säger Chandrasekhar Durisety.

    Hur länge dröjer det innan tekniken provas ut i större skala? Thinfilm skrev den 11 februari ett pilotkontrakt med en stor producent av konsumtionsvaror med snabb omsättning, för ett femsiffrigt antal etiketter. Marknaden för denna sorts etiketter tros vara ”åtskilliga miljarder enheter per år”.

    Annons
    X

    Chandrasekhar Durisety på företaget Thinfilm visar upp en plastfilm som kan ge konsumenten information om varor och priset på dem genom att en app i mobiltelefonen.

    Foto: Björn Lindahl Bild 1 av 2

    Den tunna plastfilmen.

    Foto: Stacy H. Geiken Bild 2 av 2
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X