Annons
X
Annons
X

Nytt bränslesnålt plan med försenad start

Det blev några veckors försening men till sist kunde Airbus leverera sin första nya A320Neo och lämna över planet till tyska flygbolaget Lufthansa. Även SAS har beställt det nya planet som ska bli Airbus storsäljare de kommande 20 åren.

Lufthansa blev det första flygbolaget som fick ta emot Airbus nya plan A320Neo. Planet väntas bli Airbus nya storsäljare och flygbolagen har redan beställt närmare 4 500 exemplar av planet.

Lufthansa blev det första flygbolaget som fick ta emot Airbus nya plan A320Neo. Planet väntas bli Airbus nya storsäljare och flygbolagen har redan beställt närmare 4 500 exemplar av planet. Foto: Lufthansa

Att ta fram nya flygplan är stora industriprojekt där mycket kan gå fel. Det visade sig återigen när den europeiska flygplanstillverkaren Airbus skulle lämna över det första exemplaret av sitt nya plan A320Neo till lanseringskunden Lufthansa.

Först tvingades Airbus byta premiärkund eftersom flygbolaget Qatar Airways inte ville ta emot planet. Qatar Airways var länge utpekat som första användare av nya A320Neo men när det dök upp problem med motorn till det nya planet bestämde sig Qatar för att vänta på sin leverans tills allt var löst.

I stället gick hedersuppdraget till Lufthansa. Men även då blev det en försening och Airbus tvingades skjuta upp överlämningen och klarade därmed heller inte att leva upp till löftet att leverera de nya planet före slutet av 2015.

Annons
X

På lite sikt har den här förseningen knappast någon betydelse alls. Det handlar trots allt om ett plan som Airbus redan fått närmare 4 500 beställningar på och som bolaget kommer att fortsätta sälja i två decennier. Bara de nu liggande beställningarna är tillräckligt många för att täcka in nio års produktion.

Planet i sig är en direkt uppföljare till nuvarande A320 som första gången togs i bruk i slutet av 1980-talet. Sedan dess har A320 fått en otroligt stark position och tillsammans med konkurrenten Boeings 737 dominerar de två helt marknaden för plan som flyger kortare till mellanlånga sträckor, som inom Europa eller i USA.

SAS blir ett av de första bolagen i Europa med det nya planet och det första levereras i september 2016.

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Den största skillnaden mot föregångaren är att nya A320Neo är betydligt mer bränslesnål. Nya motorer och ny utformning av vingarna gör att bränsleförbrukningen per säte minskar med 20 procent. Dessutom bullrar planet betydligt mindre.

    Lägre bränsleförbrukning var länge extremt lockande för flygbolagen som tyngts av höga bränslepriser. Nu har oljeprisfallet gjort att suget efter nya mer bränslesnåla plan blivit något mindre men Airbus har i vilket fall bestämt sig för att skruva upp produktionstakten betydligt framöver, flygbolagen räknar ju ändå med att oljepriset svänger igen.

    För närvarande tillverkar Airbus 42 stycken A320 i månaden. Från mitten av 2019 ska det ha ökat till 60 plan i månaden.

    Det är i sig en väsentlig uppgång och den blir inte lättare att hantera av att Airbus samtidigt också måste få fart på produktionen av nya långdistansplanet A350. Till det kommer att konkurrenten Boeing har liknande planer för sina Boeing 737 och eftersom båda tillverkarna delvis använder samma underleverantörer är det stor osäkerhet bland investerarna om hur branschen överlag ska klara kapacitetsökningen.

    Framför allt är det flygbolagen i Asien som väntas köpa de nya planen och Airbus räknar med att bara en femtedel av planen som levereras fram till 2034 går till Europa. Bland annat har SAS beställt 30 stycken nya A320Neo.

    SAS blir ett av de första bolagen i Europa med det nya planet och det första levereras i september 2016. På motsvarande sätt blir Norwegian först i Europa med att få Boeings motsvarighet nya Boeing 737Max. Norwegian har beställt 100 exemplar av det nya planet som levereras till första kund under tredje kvartalet 2017.

    Men även om Boeing och Airbus just nu helt dominerar den här marknaden kan läget snabbt förändras. Den kinesiska regeringen satsar till exempel hårt på att bygga upp en egen flygindustri och Comac är på väg med ett konkurrerande plan.

    En av de mest intressanta sakerna med det nya planet är att Airbus också tar fram en speciell långdistansversion av A321Neo som ska kunna flyga längre än något annat plan i den storleksklassen. Det gör att flygbolagen får en möjlighet att till exempel flyga på ett lönsamt sätt över Atlanten med ett plan som är betydligt mindre än de nuvarande långdistansplanen.

    Lufthansa blev det första flygbolaget som fick ta emot Airbus nya plan A320Neo. Planet väntas bli Airbus nya storsäljare och flygbolagen har redan beställt närmare 4 500 exemplar av planet.

    Foto: Lufthansa Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X