Annons
X
Annons
X

Netflix täcker nu hela planeten – utom Kina

Netflix är nära komplett världsherravälde sedan nät-tv-bolaget i januari över en natt expanderade in i 130 nya länder. I år investerar Netflix 5 miljarder dollar i innehåll för att backa upp sin enorma expansion. SvD Näringsliv träffade bolagets chefer för innehåll och teknik i Las Vegas.

CES-mässan 2016
Två av Netflix nyckelpersoner är innehållschefen Elizabeth Bradley och produktchefen Neil Hunt.

Två av Netflix nyckelpersoner är innehållschefen Elizabeth Bradley och produktchefen Neil Hunt. Foto: Pontus Hššöök

LAS VEGAS Det finns inget av Hollywoodglamour över vare sig Neil Hunt eller Elizabeth Bradley. Hon är visserligen baserad i kändistäta Los Angeles, men skulle lika gärna kunna vara kontorist på ett statligt verk. Han, en brittisk ingenjör, talar så lågt och försiktigt att rösten knappast fastnar på bandspelaren. Neil Hunt verkar närmast blyg inför journalisterna som sitter i en halvcirkel i mysbelysning i Netflix enorma showroom i Las Vegas.

Ändå är det de här två personerna som utgör nyckeln i nöjes-tv- och filmbolaget Netflix kraftfulla expansion över hela världen de senaste åren. Neil Hunt är bolagets produktchef med ansvar för all den teknik som ser till att kunder jorden över kan se på Netflix filmer och serier på tv, surfplatta eller mobil, när som helst och numera nästan var som helst. Elizabeth Hunt är innehållschef och basar över en budget för köp av film- och tv-rättigheter som i år svällt till 5 miljarder dollar, 45 miljarder kronor.

SvD Näringsliv intervjuar Bradley och Hunt på CES, Consumer Electronics Show, i Las Vegas i januari – ett mastodontjippo som kallas västvärldens största elektronikmässa. Strax innan har Netflix vd och grundare Reed Hastings annonserat att bolaget, mer eller mindre över en natt, gått in i 130 nya länder. Bland de viktiga marknaderna återstår egentligen bara Kina, utöver ett antal mindre länder som Netflix inte kan gå in i av politiska skäl, främst amerikanska sanktioner.

Annons
X

I megamarknaden Kina behöver Netflix en lokal partner för att få ha någon verksamhet.

– Vi jobbar på Kina, men det kommer inte att inträffa inom kort, konstaterar Neil Hunt.

Bolagets massiva expansion har gått från noll till att täcka alla kontinenter utom Antarktis på nio år – från 2007 då det tidigare videopostorderbolaget startade sin streaming-tjänst – och innebär en svår teknisk utmaning för Neil Hunt och hans grupp ingenjörer.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Användare kan nå Netflix webbsida mer eller mindre var som helst i världen, den kräver inte särskilt mycket bandbredd. Men att leverera själva tv-innehållet är ett mycket större problem.

    För att klara leveranserna har Netflix byggt ett eget datanätverk, kallat Open Connect, som täcker hela världen. Systemet innehåller runt 2 000 servrar, ofta monterade långt inne i internetleverantörernas egna system, som ser till att i realtid skicka ut filmer och serier när en kund klickar play – vare sig personen sitter i Stockholm, New York, Kapstaden eller Jalalabad.

    – För att serva de 130 nya marknaderna har vi satt upp en handfull ytterligare servrar på ställen som Singapore, Sydafrika och Amsterdam. Från Holland levererar vi innehåll i Mellanöstern och Sydafrika täcker mycket av marknaden söder om Sahara, säger Neil Hunt.

    Han är datasnillet som av en slump hamnade på det mjukvarubolag, Pure Software, som Reed Hastings byggde upp och sålde åren innan han startade Netflix 1997. Hastings såg potentialen hos britten och gjorde honom till chef för Netflix tekniska expansion, som ihop med kundtillväxten och bolagets allt ambitiösare satsning på egna tv-serier och filmer fått aktien att rusa. 2013 steg Netflix 312 procent på Nasdaq och i fjol ökade den med ytterligare 135 procent, efter att ha backat 7 procent 2014. Börsvärdet är nu 46 miljarder dollar.

    Men Netflix expansion handlar om mer än en stigande aktie och allt fler dataservrar runt om planeten. Framför allt är det bolagets egenproducerade och ofta prisbelönta innehåll som skapat rubriker.

    – Under 2016 släpper vi över 30 säsonger av egna serier plus filmer och annat innehåll, totalt 600 timmar, säger Elizabeth Bradley och tillägger:

    – 2007 när vi startade med strömmad tv så tror jag knappast vi anade den här utvecklingen.

    Till Netflix senaste lanseringar och egna projekt hör den första av fyra filmer med komikern Adam Sandler, The Ridiculous Six, samt prisbelönta tv-serien Narcos om narkotikabaronen Pablo Escobar, inspelad i Colombia.

    Strax före jul släppte Netflix även den vida uppmärksammade dokumentärserien Making a murderer. Serien tog tio år att göra och bygger på ett verkligt fall där en man i Wisconsin först satt 18 år i fängelse som oskyldigt dömd, bara för att strax efter frisläppandet för tio år sedan gripas igen och dömas för mord efter en tvivelaktig polisutredning.

    Dokumentärer passar särskilt bra in i Netflix mix, enligt Elizabeth Bradley.

    – De är väldigt uppskattade och vi fortsätter investera i dem. Dokumentärer har relativt sällan gått på bio och på tv har de inte nödvändigtvis genererat särskilt mycket reklamintäkter. Så på det sättet tror jag att Netflix är den ideala plattformen för dem, säger hon till SvD Näringsliv.

    Satsningen på egna serier och filmer får konkurrenterna inom strömmad nöjes-tv, som HBO NOW och Amazon Prime, att kopiera receptet. Under 2015 släpptes en rad mycket påkostade produktioner, som exempelvis Amazon Primes The man in the high castle om en alternativ verklighet där Hitler vann andra världskriget och USA är delat mellan Tyskland och Japan. Nyligen meddelades att serien får en andra säsong.

    Parallellt med investeringarna i innehåll och nya marknader så driver Netflix, under Neil Hunts överinseende, även tekniken framåt när det gäller själva tv-upplösningen. Årets stora nummer inom tv på prylfesten CES i Las Vegas i januari var High Dynamic Range, HDR. Det innebär fler nyanser mellan vitaste vitt och svartaste svart vilket ger en mera naturtrogen bild.

    För Netflix, som sedan tidigare filmar allt eget material i 4K-upplösning, innebär det stora investeringar när bolaget nu även börjar producera material anpassat till HDR-standarden.

    – Vi har börjat filma i HDR det senaste året. Det är en utmaning att får det bra innan verktygen för redigering och färger är vassa nog. För ett par år sedan fanns inte de verktyg vi behöver nu, säger Neil Hunt.

    Allt större upplösning ökar också kraven på bandbredden och internetleverantörernas infrastruktur. På marknader som Europa och USA är kapaciteten hittills mestadels tillräcklig, men i stora delar av Afrika och Asien möts Netflix ibland av problem. Lösningen är att ständigt skala upp med nya servrar efter hand.

    – Så på många sätt är det svårare att lansera på en marknad som Tyskland, där vi gör en stor kampanj och räknar med stor efterfrågan direkt, än det är att lansera i de här 130 länderna samtidigt. Vi räknar med att varje enskilt land växer ganska långsamt.

    Två av Netflix nyckelpersoner är innehållschefen Elizabeth Bradley och produktchefen Neil Hunt.

    Foto: Pontus Hššöök Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X