Annons
X
Annons
X

Norwegian satsar på flygleasing

Flygbolaget Norwegian ska satsa stort på att hyra ut plan till andra bolag. Norwegianchefen Björn Kjos räknar med att hyra ut upp emot 150 plan och därmed bli ett av världens största flygleasingföretag. På sikt kan leasingdelen knoppas av och börsnoteras.

Foto: FREDRIK VARFJELL/TT

Norwegian har växt snabbt de senaste åren. Destination efter destination har lagts till på bolagets linjekarta och under förra året drog bolaget också igång med långdistansflyg. Med nya Boeing 787 Dreamliner började Norwegian flyga från Skandinavien till Bangkok och flera destinationer i USA.

Även om satsningen fick en problemtyngd start väckte den stor uppmärksamhet internationellt. Och när Norwegian i början av juli även drog igång långdistansflygningar från London till flera destinationer i USA var frågan hur det kan påverka priserna hos de andra flygbolagen som står för ett oerhört intensivt resande över Atlanten.

Nu håller Björn Kjos, vd och storägare i Norwegian, på att förbereda nästa stora steg för bolaget. Norwegian har tidigare lagt enorma beställningar på nya flygplan och tänker använda en del av dem för bolagets egen expansion och för att ersätta äldre plan som fasas ut. Fast nu uppger Björn Kjos att Norwegian också tänker bygga upp en ny stor uthyrningsverksamhet.

Annons
X

– Vi har precis bildat ett nytt leasingbolag på Irland. Det ska vi använda för att hyra ut 100–150 flygplan och det ska göra oss till ett av världens fem största flygleasingföretag, säger Björn Kjos.

Framför allt är det modellerna Boeing 737 och Airbus A320 som Norwegian kommer att hyra ut. Det är plan som exempelvis används på flygningar inom Europa. Långdistansplanen som Norwegian köper in ska bolaget använda för egen räkning.

– Det här kommer att förändra företaget mycket. Redan i år börjar vi leasa ut en del plan och leasing kommer att bli en stor del av verksamheten. Det är ju också där pengarna i flygbranschen ligger.

Att tjäna pengar på att hyra ut plan till andra bolag kan naturligtvis vara en lockande idé. För Norwegian har det också varit ett sätt att få ned priset på de plan som bolaget behöver för sina egna flygningar.

Flygplanstillverkare som Boeing och Airbus ger betydande rabatter till bolag som gör stora beställningar och det är precis vad Norwegian har gjort. Bolaget har just nu beställningar liggande på 260 plan med option på ytterligare 150.

– Det har varit fantastiska tider för flygleasingföretagen och allt tyder på att flygbolagen vill fortsätta hyra framöver. På sikt kan det bli en särnotering (på börsen) av vårt flygleasingföretag men Norwegian kommer nog alltid att behålla kontrollen över bolaget, säger Björn Kjos.

Fast just nu handlar det mest om att få fart på långdistansflyget. Enligt Björn Kjos har Norwegian haft en beläggning på omkring 90 procent i Dreamlinerplanen från Skandinavien till USA.

Bokningarna från London pekar på en lika hög beläggning därifrån och där räknar Björn Kjos dessutom med att kunna dra nytta av att konkurrenterna Easyjet och Ryanair flyger in folk till samma Londonflygplats, Gatwick. Förhoppningen är att en del europeiska resenärer ska flyga in till Gatwick med något av de andra bolagen och sedan ta sig vidare över Atlanten med Norwegian.

– Att Easyjet och Ryanair finns där kommer att driva upp beläggningen för oss, säger Björn Kjos.

Även om Norwegian nu mest fokuserar på att flyga långdistans till USA så är det den asiatiska marknaden som väntas bli den viktigaste. Björn Kjos pratar om att priserna för att flyga över Atlanten varit så höga att det helt enkelt fanns störst potential att snabbt komma fram där när bolaget bygger upp sin långdistanssatsning.

Men från 2016 är det framför allt Asien som står i fokus och inte minst Kina och Indien där Hongkong och New Delhi är två troliga direktdestinationer, bland annat från Stockholm.

– Det blir mycket flyg mellan Indien och Europa och det är enormt viktigt för oss att vara med, säger Björn Kjos.

Annons
X
Foto: FREDRIK VARFJELL/TT Bild 1 av 1
Annons
X
X
X
X
Annons
X