Annons
X
Annons
X

Nödbroms ger dyrare SL-kort och glesare trafik

Kostnaderna för SL:s kollektivtrafik rusar och nu gör landstinget en tvärnit. Det blir glesare trafik, planerade miljardinvesteringar bantas eller stoppas – och priset på SL:s månadskort höjs redan efter sommaren.– Resenärerna kommer att känna av inbromsningen, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) till SvD.

”Jag tänker vara en vakthund när det gäller kostnaderna. Det är den absolut viktigaste frågan just nu”, säger Kristoffer Tamsons, moderat trafiklandstinfsråd.

”Jag tänker vara en vakthund när det gäller kostnaderna. Det är den absolut viktigaste frågan just nu”, säger Kristoffer Tamsons, moderat trafiklandstinfsråd. Foto: MALIN HOELSTAD

Stockholmslandstinget har redan dragit i nödbromsen för de skenande utgifterna inom sjukvården. Nu visar det sig att kostnaderna dragit iväg även inom kollektivtrafiken de senaste åren. Ökningstakten borde ligga på planerade 3–3,5 procent om året, men i stället har det handlat om 4,5-5 procent. Varje procentenhet extra gör att kostnaderna stiger med 200 miljoner kronor om året.

– Det håller inte i längden, vi måste dämpa den utvecklingen. Jag tänker vara en vakthund när det gäller kostnaderna. Det är den absolut viktigaste frågan just nu, säger Kristoffer Tamsons, moderat trafiklandstingsråd.

Men det kommer även att behövas en förstärkning av biljettintäkterna. Främst tänker man på SL-kortet som i dag kostar 790 kronor i månaden, men alla sorters biljetter påverkas. Någon exakt summa finns inte ännu, däremot säger Kristoffer Tamsons att höjningen kommer redan efter sommaren.

Annons
X

– Inget är klart ännu eftersom vi i Alliansen inte ens börjat med vårens budgetförhandlingar, men det finns ingen annan utväg än att höja priset. Det kan bli en större höjning eller så blir det flera små höjningar utslaget på flera år, säger han.

Senast SL-kortet höjdes var 2011 då det blev 100 kronor dyrare. En sådan höjning i dag skulle ge SL ökade inkomster med cirka 700 miljoner kronor.

Krisen inom SL gör också att trafikutbudet måste trimmas som Kristoffer Tamsons uttrycker saken. Med det menas glesare trafik och att troligtvis några busslinjer dras in eller får en ny sträckning.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Det finns inga färdiga förslag, men vi vet exempelvis att det utmed Tvärbanan finns ett antal parallella busslinjer som nog kan dras in. Vi måste också hålla koll på exakt när människor reser och hur de reser så att vi kan anpassa trafiken och tidtabellerna efter det. Vi har en resandeökning med 1,5 procent det senaste året, men biljetintäkterna har bara höjts med 0,4 procent och det tyder på att folk reser på ett annat vis än tidigare. Man åker inte kollektivt varje dag utan cyklar eller tar bilen vissa dagar och det påverkar mycket.

    Vi ska ha nolltolerans och vi ska öka på insatserna mot fuskarna. Vi vill också att böterna ska bli mer kännbara.
    Kristoffer Tamsons (M)

    Kristoffer Tamsons förvarnar också om att de planerade investeringarna 2015–2019 behöver bantas med 5,9 miljarder. Från 34,7 till 28,8 miljarder. Vilka investeringar som berörs är inte klart, men det kan gå ut över inköp av nya pendeltåg och tunnelbanevagnar, norra Solnagrenen och Kistagrenen på Tvärbanan och uppgraderingen av T-banans röda linje.

    – Det kan bli senareläggningar och i något enstaka fall att man lyfter ut ett projekt helt och hållet helt. Men man ska komma ihåg att vi drar ner investeringarna från en mycket hög nivå, bara i år har vi projekt igång för 6,4 miljarder.

    Fusket i kollektivtrafiken bedöms kosta SL 200–250 miljoner kronor i förlorade intäkter om året och här vill nu Kristoffer Tamsons ta i med hårdhandskarna mot plankarna.

    – Vi ska ha nolltolerans och vi ska öka på insatserna mot fuskarna. Vi vill också att böterna ska bli mer kännbara. I dag ligger den högsta boten på 1 200 kronor men staten borde låta oss ta ut mycket mer. Man kan tänka sig ett system där böterna blir högre för varje gång man åker fast, säger han.

    Det är tack vare två särskilda engångsintäkter de senaste fyra åren som det trots allt ser ut att bli balans i bokslutet för 2014. Det finns också ett utrymme för att sätta in en halv miljard extra till kollektivtrafiken i år. Men lyckas man nu inte få bukt med utgifterna står SL inför en kostnadskris.

    Borde inte din företrädare Christer G Wennerholm (M) ha agerat tidigare?

    – Det finns ett politiskt ansvar, men jag vill inte peka finger mot honom eller någon annan, säger Kristoffer Tamsons.

    Annons
    X

    ”Jag tänker vara en vakthund när det gäller kostnaderna. Det är den absolut viktigaste frågan just nu”, säger Kristoffer Tamsons, moderat trafiklandstinfsråd.

    Foto: MALIN HOELSTAD Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X