Annons
X
Annons
X

Här exploderar Challenger - 30 år sen katastrofen

Människor satt bänkade vid tv-apparaterna för att följa läraren Christa McAuliffes äventyr upp i rymden. Men färden slutade i en katastrof som många fortfarande minns, 30 år efter att rymdfärjan Challenger exploderade.

Bild 1 av 9

Har man en gång sett bilderna från den 28 januari 1986 är de svåra att glömma. 73 sekunder efter start försvinner plötsligt rymdfärjan Challenge in i ett moln av rök och eld. Människorna som samlats vid Nasas uppskjutningsplats, bland annat anhöriga till besättningen, söker med blicken som att de hoppas att rymdfärjan plötsligt ska dyka upp oskadd längre upp i atmosfären.

Men det enda som syns är föremål som rykande faller genom luften. Publiken börjar skruva på sig. Efter ett tag hörs i högtalare vid platsen:

28 januari 1986 lyfte Challenger. Explosionen chockade en hel värld.

28 januari 1986 lyfte Challenger. Explosionen chockade en hel värld.

Annons
X
Annons
X

Bild 2 av 9

Anhöriga blev vittnen på plats

Foto: AP

– Vi har nu fått bekräftat att farkosten har exploderat.

Människor brister i gråt, skrik hörs. Vissa blickar bara tomt ut i ingenstans. Runt om i landet bevittnar amerikaner, varav många skolbarn, explosionen i direktsändning.

Och många åskådare, bland annat besättningens anhöriga, hade samlats vid Kennedy Space Center och blev vittnen till den tragiska olyckan.

Annons
X
Annons
X

Bild 3 av 9

Tog tjänstledigt från lärarjobbet

Foto: AP/TT

Anledningen till att flygningen var så uppmärksammad redan på förhand stavas 36-åriga Christa McAuliffe. Tvåbarnsmamman och första kvinnliga, civila astronauten hade valts ut bland 11 000 sökande till att bli den första läraren i rymden och hade tagit tjänstledigt för att utbildas av Nasa inför färden. Tanken var att McAuliffe skulle hålla två lektioner från rymdfärjan som skulle sändas ut till klassrum runt om i USA och projektet hade rönt stor uppmärksamhet i tv och tidningar.

Prova SvD digital i 1 månad – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 4 av 9

”Fanns någon att identifiera sig med”

Foto: TT

På bilden syns Christa McAuliffe och hennes reserv, Barbara Morgan, då de tränar på tyngdlöshet innan rymdfärden.

– Det fanns någon att identifiera sig med. Man kan tänka sig att astronauter kan kännas väldigt speciella men nu fanns en vanlig människa med, en lärare också som alla har en relation till, säger Maria Sundin, astrofysiker vid Göteborgs universitet, om den stora uppmärksamheten kring läraren McAuliffe.

Annons
X
Annons
X

Bild 5 av 9

Samtliga ombord omkom

Besättningen på Challenger. Christa McAuliffe trea från vänster.

Besättningen på Challenger. Christa McAuliffe trea från vänster. Foto: Nasa/AP/TT

Det var klockan 11.38 den 28 januari 1986 som rymdfärjan Challenger sköts iväg för sin tionde rymdfärd. Starten gick först enligt planerna, men 73,2 sekunder efter uppskjutningen fylldes luftrummet ovanför Kennedy Space Center av vit rök och eld.

Senare, när man studerade fotomaterial från uppskjutningen, kunde man konstatera att grå rök började sippra ut från den högra fastbränsleraketen redan i samma sekund som färden startade.

Alla sju ombordvarande – Ellison S Onizuka, Michael J Smith, Christa McAuliffe, Francis R Scobee, Gregory B Jarvis, Judith A Resnik och Ronald E McNair – omkom.

Explosionen i direktsändning chockade en hel värld.

Explosionen i direktsändning chockade en hel värld. Foto: Bruce Weaver/AP

Annons
X
Annons
X

Bild 6 av 9

Överlevde förmodligen explosionen

Besättningen på väg mot avfyrningsrampen vid Kennedy Space Center.

Besättningen på väg mot avfyrningsrampen vid Kennedy Space Center. Foto: Steve Helber/AP

Efter olyckan gjordes omfattande utredningar och det visade sig att explosionen orsakades av att tätningen vid en fastbränsleraket inte fungerade som tänkt. Den fasansfulla upptäckten att en del av besättningen förmodligen överlevde själva explosionen gjordes också; och omkom först då de störtade i havet i över 300 kilometer i timmen.

– Det finns ganska goda anledningar att tro de gjorde det, de satt i en ganska solid del av skytteln som inte gick sönder. De har också analyserat kabinen och sett att det förmodligen inte läckte ur luft tillräckligt snabbt för att de skulle förlora medvetandet av det, så det finns en chans att de överlevde ända tills de slog i vattnet, säger Maria Sundin, astrofysiker vid Göteborgs universitet.

Annons
X
Annons
X

Bild 7 av 9

Förändrade USA:s säkerhetsarbete

Efter olyckan höll dåvarande president Ronald Reagan ett tal till nationen.

Efter olyckan höll dåvarande president Ronald Reagan ett tal till nationen. Foto: Dennis Cook/AP/TT

Olyckan förändrade säkerhetsarbetet inom USA:s rymdprogram och det dröjde flera år innan en ny bemannad rymduppskjutning gjordes.

– Det var ju ganska nära i tid som Olof Palme mördades och för mig var det här nästan lika chockartat, säger Christer Fuglesang, Sveriges förste och hittills ende astronaut.

Men olyckan handlade inte bara om tekniska problem utan även om kulturen hos Nasa:

Christer Fuglesang.

Christer Fuglesang. Foto: Christine Olsson/TT

Annons
X
Annons
X

Bild 8 av 9

Ingenjörer hade avrått

Människor sörjer vid direktsändningen av en minnesceremoni som hölls för de avlidna astronauterna några dagar efter olyckan.

Människor sörjer vid direktsändningen av en minnesceremoni som hölls för de avlidna astronauterna några dagar efter olyckan. Foto: Charles Krupa/AP

Ingenjörer som hade jobbat med delen som var den direkta orsaken hade sagt att "vi bör inte starta i morgon, det är väldigt kallt". De avrådde starkt men blev överkörda av ledningen.

– Så sen försökte man införa en kultur där alla ska komma bättre till tals och man införde oberoende säkerhetspaneler, säger Christer Fuglesang och nämner ytterligare en detalj som ändrats sedan Challenger exploderade:

– Då stod familjerna bland alla andra på läktarna och tittade och var i bild. Efter detta har familjerna alltid suttit på en undanskymd plats.

Annons
X
Annons
X

Bild 9 av 9

995 varv runt jorden

28 januari 1986 lyfte Challenger. 73 sekunder senare exploderade rymdfärjan.

28 januari 1986 lyfte Challenger. 73 sekunder senare exploderade rymdfärjan.

Rymdfärjan Challenger utförde totalt tio flygningar, tillbringade 62,41 dagar i rymden, gjorde 995 varv runt jorden och flög totalt 41 527 416 kilometer inklusive det sista uppdraget. Efter olyckan diskuterade man att bygga om testfärjan Enterprise till en fullt fungerande rymdfärja, men man kom slutligen fram till att det skulle bli billigare att bygga en ny. Den nya färjan fick namnet Endeavour.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X