Volkswagen slukar Porsche

Volkswagen rasade igår tungt på Frankfurtbörsen, trots stigande försäljningssiffror. Sedan i fredags har Europas största biltillverkare förlorat cirka 130 miljarder kronor i börsvärde. Bakgrunden är det förestående övertagandet av Porsche.

Porsches finansproblem tynger VW-aktien, men VW:s finanschef Hans-Dieter Pötsch menar att det är en tillfällig trend. ” De kommande veckorna kommer vi att visa att en ­integrerad bilkoncern med Porsche inte bara är strategiskt utan också finansiellt attraktiv”, sa han i går. Bilden visar monteringsarbete vid Porsches fabrik i Leipzig, där nya Porsche Panamera byggs.

Porsches finansproblem tynger VW-aktien, men VW:s finanschef Hans-Dieter Pötsch menar att det är en tillfällig trend. ” De kommande veckorna kommer vi att visa att en ­integrerad bilkoncern med Porsche inte bara är strategiskt utan också finansiellt attraktiv”, sa han i går. Bilden visar monteringsarbete vid Porsches fabrik i Leipzig, där nya Porsche Panamera byggs.

FOTO: Eckehard Schulz

Volkswagen föll igår tidvis med 11 procent – efter ett tapp på 17 procent i fredags – och var den sämsta aktien i Frankfurtbörsens DAX-index. Börsvärdet minskade till drygt 52 miljarder euro efter nästan 66 miljarder euro i förra veckan.

–Vi är inte särskilt överraskade över att vi nu straffas av börsen, sa igår Volkswagens finanschef Hans-Dieter Pötsch och pekade på finansproblemen vid Porsche SE, holdingbolaget som äger sportbilstillverkaren Porsche AG.

–De kommande veckorna kommer vi att visa att en integrerad bilkoncern med Porsche inte bara är strategiskt utan också finansiellt attraktiv, försäkrade han.

Uppgörelsen omPorsches framtid i slutet av förra veckan kom efter månader av upprivande stridigheter mellan Volkswagen och Porsche – och en bitter kamp i Porscheklanen – om vem som ska sluka vem.

Avgörande blev till slut Porsche SE:s gigantiska skulder på över 10 miljarder euro i spåren av Porsches förvärv av 51 procent av Volkswagen samt optioner på ytterligare 20 procent.

Dragkampen är nu avslutad. Porsche har fått krypa till korset och vd Wendelin Wiedeking, mannen bakom attacken på Volkswagen, har lämnat företaget med drygt 500 miljoner kronor i avgångsersättning.

Ferdinand Piëch och Martin Winterkorn, styrelseordförande respektive koncernchef i Volkswagen, har nu siktet inställt på att på allvar ta upp kampen med Toyota.

–2018 ska Volkswagen vara nummer ett i världen. Men jag tror faktiskt att vi kan klara det ännu litet tidigare, sa igår Volkswagens finanschef Hans-Dieter Pötsch i en intervju med tyska Die Welt.

Han motiverade tillförsikten med att Volkswagen nästa år kommer ut med sin första bil som utvecklats speciellt för den nordamerikanska marknaden.

– Utan en stark ställning i USA är det praktiskt taget omöjligt att bli världsmarknadsledare.

Fusionen med Porsche ska genomföras 2011 men kan enligt Pötsch möjligen klaras av redan nästa år. Detta förutsatt att konjunkturen varvar upp. I ett första steg köper Volkswagen 42 procent av Porsche AG för 3,3 miljarder euro.

Samtidigt förvärvas Porsche Holding i Salzburg som är Europas största bilhandlare och som ägs av familjen Porsche och Piëch. Avsikten är att familjen ska skjuta till köpeskillingen på 3,55 miljarder euro när Volkswagen nästa år gör en nyemission på cirka 4 miljarder euro.

Familjen Porsche/Piëch väntas efter fusionen hålla 35–39 procent av Volkswagen. Delstaten Niedersachsen ligger kvar med drygt 20 procent medan emiratet Qatar genom Qatar Holding LLC köper 10 procent i Porsche AG samt optioner motsvarande 17 procent av Volkswagen.


  • Kopiera sidans adress

Nio bilmärken ingår i VW-koncernen VW ökar försäljningen

I VW-koncernen ingår för närvarande 9 bilmärken. Men senast 2011 ska även Porsche inlemmas i koncernen.
Personbilar:
Volkswagen 3,65 miljoner
sålda bilar 2008
Audi 1,27 miljoner
Skoda 626000
Bentley 7685
Seat 375000
Lamborghini 2430
Bugatti 71
Porsche –från 2010 eller 2011 98000
Lastbilar:
Volkswagen Nyttofordon
439000)
Scania 30527
Volkswagenkoncernen redovisade igår en ökning av försäljningen med 6,7 procent till 556900 bilar. Bäst gick det för märket Volkswagen med bland annat Golf, Polo och Passat som ökade med 15,2 procent. Under årets första sju månader såldes sammanlagt 3,65 miljoner bilar. Det var ett minus på 3,5 procent jämfört med fjolåret. Världsmarknaden sjönk under samma period med cirka 16 procent.

Visa mer fakta

Börsen

börsgraf

OMX Sthlm, kl 17.30
-0,23% 436,11 SEK

1 mån:
-3,08%
Årsskiftet:
2,94%
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av SvD eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv

Toppnyheter Näringsliv

Gör nliv.se till din startsida
Bertil Hult. SvD Möter Bertil Hult

”Det var inget svårt
beslut att lämna Sverige”

Men efter 40 år har han ännu hjärtefrågor i det gamla landet.

”Vilka bilar tycker du att vi ska testa?”

Krönika

Relevant – men också något extra.

Guide: Så gör du för att ta ut pensionen

Hit måste du vända dig för att få pengarna.

Saab-överklagande
avfärdas av domstol

Fordon

Nu kan turerna med Spyker vara över.

Finansminister Magdalena Andersson (S) och tidigare finansministern Anders Borg (M). bnp-prognoser

Ekonomisk hyllning
till förra regeringen

SHB-ekonomen: ”De lämnade över en fantastisk jobbmaskin.”

Aristokrat utmanar
efter smutsig debatt

Porträtt

Presidentvalet i Brasilien en rysare.

LO vill skrota överskottsmål

Facket

Föreslår införande av ett balans- eller underskottsmål.

Här bygger de upp
världen i ”Avatar”

Lista

Världens häftigaste nya nöjesparker.

Utrustningsdetalj
i VW lockar biltjuvar

If: ”Varje stöld kostar oss upp till 50 000”.

Nyhetsrummens ”sista lejonkung”

porträtt

Watergate blev Bradlees höjdpunkt.

Eniros vd: ”Jag ser
inga röda flaggor”

Krisbolag

Stefan Kercza är inte orolig.

Så ska han säkra
Ericssons framtid

Intervju

Hans Vestberg om det nya spåret.

Svenskt under ytan
– dykbåtar på export

U-farkoster

”Vi säljer inte till Ryssland.”

Anders Magnerfelt, fd attackdykare i försvarsmakten, nu testansvarig och Carl Runemar, affärschef. Bildspel

Bildspel: Så ser farkosterna ut

Här kan du se SvD Näringslivs bilder på dykbåtarna.

de 34 miljarderna

”Det kunde lika gärna ha stått tusen miljarder”

Fonden är egentligen bara ett konto – med obegränsad kredit.

Därför vände LKAB
till miljardförlust

Gruvor

Samhällsomvandlingen kostar på.

Kronprinsessan tar över fondimperium

porträtt

Är sjunde rikaste kvinnan i världen.

svd avslöjar

Granskningen anklagar Vinnova för miljonslöseri

Satsningarna har inte effekt på sysselsättning eller tillväxt.

Grabau försvarar Kinneviks noteringar

zalando och rocket

”Kursfall är inte ovanligt”.

Procter & Gamble knoppar av Duracell

Framstår som bästa alternativet i dagsläget.

Tumnagel till Volvo ab Webb-tv

Svarar på stenhårda kravet från ägarna

Persson: "Enorm vilja att det här ska bli bra".

Gotlandsbåten prövas av ARN

Sålde totalt 40 000 biljetter – men tvingades ställa in samtliga turer.

Ericssons rörelsevinst blev sämre än väntat

kvartal

Lägre försäljning i Nordamerika.

SvD Börsforum

Låna 10 miljoner kronor i timmen?

makro

"Är som gjort för att skapa förvirring."

Rysk bank vill pröva sanktioner

EU-sanktioner mot Sberbank, störst i Ryssland, infördes i somras.

Avanza börjar erbjuda handel från 1 krona

Aktier

Ska befästa bankens prisledarposition.

Tror att snus kommer fortsätta växa i USA

Bättre vinst än väntat i Q3 för Swedish Match.

Vinnarna på börsen efter rapporterna

Så går det för Volvo, Eniro och Ericsson.

Bra fart i brittisk ekonomi

Fortsatt bra tillväxttakt – BNP steg med 3,1 procent.

Var satsas 2 miljarder på ökad bemanning?

Quiz

Testa vad minns du från gångna veckan.

Minecraft-staden
tog två år att bygga

Digitalt

Här kan du gå på rundtur i Titan City.

Intäkterna har rasat
för krisbolaget Eniro

Dementerar uppgift att styrelsen ska lämna.

bostad
Bostadsrätter på Lilla Essingen i Stockholm.

Här har priset på borätter stigit mest

Skiljer 47 700 kronor per kvadratmeter.

FOTO: Tomas Oneborg

Tema: Tjänstebil
”Alla måste älska elbilen”, säger lantbrukaren Arthur Buhrenstjerna och syftar på att varje gång dieselpickupen står parkerad sparas pengar. ”Både vi själva och våra anställda trivs mycket bra med vår Nissan Leaf, och man lär sig snabbt att köra så snålt som möjligt”, säger han om bilen som han och hustrun Catherine Buhrenstjerna köpte för ett år sedan.

”Vi sparar cirka 3500 i månaden”

FOTO: Karin Grip

2 MINUTER
SvD Näringslivs Andreas Cervenka och Katarina Hugo i "2 minuter".

Se alla avsnitt av SvD Näringslivs nya webbserie

FOTO: SvD.

Webb-tv

Börsen

Index

OMX-S, 17.30-0,2 %436,11
Nasdaq, 23.40+0,7 %4 483,72
DAX, 17.35-0,7 %8 987,80
FTSE, 17.35-0,5 %6 388,73
Nikkei, 08.20+1,0 %15 291,64
Visa fler index

Valutor

Euro, 00.02+0,1 %9,19 SEK
USD, 00.01-0,1 %7,25 SEK
Visa fler valutor

Råvaror

Olja brent, 22.59-0,7 %86,19
Guld, 23.13-0,0 %1 230,90
Visa fler råvaror

Räntor

3 mån, 15.58-0,0 %0,09 %
5 år, 16.10+0,1 %0,36 %
Visa fler räntor
Ny sajt

SvD Näringsliv ger dig en bättre privatekonomi.

SvD Börsforum

Testa Sveriges modernaste ekonomiforum

Räntekartan

50 000 har sagt sin ränta – klicka här!

Bloggar
SvD Näringslivs profiler Patricia Hedelius och Jonas Fröberg.

Läs våra prisbelönta journalisters bloggar.

FOTO: SvD/Montage.

Gör nliv.se till din startsida

SvD Näringsliv på Facebook