Volkswagen föll igår tidvis med 11 procent – efter ett tapp på 17 procent i fredags – och var den sämsta aktien i Frankfurtbörsens DAX-index. Börsvärdet minskade till drygt 52 miljarder euro efter nästan 66 miljarder euro i förra veckan.

–Vi är inte särskilt överraskade över att vi nu straffas av börsen, sa igår Volkswagens finanschef Hans-Dieter Pötsch och pekade på finansproblemen vid Porsche SE, holdingbolaget som äger sportbilstillverkaren Porsche AG.

–De kommande veckorna kommer vi att visa att en integrerad bilkoncern med Porsche inte bara är strategiskt utan också finansiellt attraktiv, försäkrade han.

Uppgörelsen omPorsches framtid i slutet av förra veckan kom efter månader av upprivande stridigheter mellan Volkswagen och Porsche – och en bitter kamp i Porscheklanen – om vem som ska sluka vem.

Avgörande blev till slut Porsche SE:s gigantiska skulder på över 10 miljarder euro i spåren av Porsches förvärv av 51 procent av Volkswagen samt optioner på ytterligare 20 procent.

Dragkampen är nu avslutad. Porsche har fått krypa till korset och vd Wendelin Wiedeking, mannen bakom attacken på Volkswagen, har lämnat företaget med drygt 500 miljoner kronor i avgångsersättning.

Ferdinand Piëch och Martin Winterkorn, styrelseordförande respektive koncernchef i Volkswagen, har nu siktet inställt på att på allvar ta upp kampen med Toyota.

–2018 ska Volkswagen vara nummer ett i världen. Men jag tror faktiskt att vi kan klara det ännu litet tidigare, sa igår Volkswagens finanschef Hans-Dieter Pötsch i en intervju med tyska Die Welt.

Han motiverade tillförsikten med att Volkswagen nästa år kommer ut med sin första bil som utvecklats speciellt för den nordamerikanska marknaden.

– Utan en stark ställning i USA är det praktiskt taget omöjligt att bli världsmarknadsledare.

Fusionen med Porsche ska genomföras 2011 men kan enligt Pötsch möjligen klaras av redan nästa år. Detta förutsatt att konjunkturen varvar upp. I ett första steg köper Volkswagen 42 procent av Porsche AG för 3,3 miljarder euro.

Samtidigt förvärvas Porsche Holding i Salzburg som är Europas största bilhandlare och som ägs av familjen Porsche och Piëch. Avsikten är att familjen ska skjuta till köpeskillingen på 3,55 miljarder euro när Volkswagen nästa år gör en nyemission på cirka 4 miljarder euro.

Familjen Porsche/Piëch väntas efter fusionen hålla 35–39 procent av Volkswagen. Delstaten Niedersachsen ligger kvar med drygt 20 procent medan emiratet Qatar genom Qatar Holding LLC köper 10 procent i Porsche AG samt optioner motsvarande 17 procent av Volkswagen.