– Jag kan tyvärr inte kommentera affären vid den här tidpunkten, säger Rachel Pang, vd för Youngmans personbilstillverkning, till SvD Näringsliv på måndagen.

Tiden rusar och enligt källor kärvar nu Saabaffären. Anledningen är att många osäkra faktorer hänger i luften, faktorer som inte ingår i själva försäljningen från konkursförvaltaren men som ändå är viktiga för att få i gång produktionen.

Konkursförvaltaren säljer helt enkelt bolaget Saab där köparen måste förhandla med många andra parter för att kunna starta produktion: Det innebär en stor osäkerhet om vad köparna egentligen får använda.

Youngman och Mahindra – med benäget bistånd från ett elbilskonsortium – lär vara de enda kvarvarande spekulanterna. Och nu dyker oväntat en gammal stridsfråga upp på nytt: Licensen att tillverka Saab 9-5.

Saabs gamla moderbolag Spyker sitter nämligen enligt en källa på licensen att tillverka den 9-5 som lanserades 2010 och som GM nekade i sten att låta Youngman eller någon annan tillverka.

Saab gick i konkurs 18 december 2011 på grund av GM:s nej.

Men nu kan det finnas en öppning – som antingen innebär att GM kan förmås att släppa på licensen – eller att Spyker får ersättning i en förlikning med GM. Spyker var Saabs moderbolag och slöt en del avtal för bilbolaget – där man nu enligt källor anser sig ha ett ord med i laget.

Spyker har nu anlitat en advokatbyrå i Stockholm.

– Det finns stora delar som inte finns med i konkursen – vårt uppdrag är att hantera frågor utanför konkursen på uppdrag av moderbolaget Spyker och de konkursade bolagen, säger Lars Söderqvist på advokatbyrån Hökerberg och Söderqvist. Lars Söderqvist var påtänkt som rekonstruktör på förslag av Saab precis innan konkursen.

Har du koll på bilmärkena? Gör vårt quiz.

En källa säger nu att man har lusläst alla avtal med GM och kommit fram till att det skulle vara möjligt för ett återuppstått Saab – ägt av Youngman eller Mahindra – att tillverka 9-5 på underentreprenad till Spyker.

– Jag kan inte gå in på fallet specifikt, men det skulle kunna vara så att ett bolag har ett avtal där det står att man inte får överlåta det här avtalet till någon ­annan – men då skulle man kunna lägga ut något på underentreprenad – utan att komma i strid med avtalet, säger Lars Söderqvist.

En annan källa med insyn i licensavtalet för Saab 9-5 säger att GM gav Saab rätt att tillverka 9-5 ”i Saabs lokaler” fram till 2017. Men att allt ändå beror på om GM ger sitt godkännande. Om de sätter stopp igen kommer det i praktiken att stoppa planerna på 9-5-tillverkning,

Lars Söderqvist som inte vill uttala sig specifikt fortsätter.

– Självklart måste man i det långa loppet ha en god relation med större parter som man ska leva med. Det är inte alltid man nyttjar alla juridiska möjligheter. Utgångspunkten är att få en samordnad process som kan vara ekonomiskt bra för alla parter.

Victor Muller ville inte ge någon kommentar under måndagseftermiddagen.

Ännu svårare bilmärken. Testa dig själv!