– Ni måste bli mer effektiva för att hänga med.

Per Sjöstrands budskap till de svenska entreprenörerna på stora anläggningsarbeten ska inte negligeras. Sedan årsskiftet är han chef för Stora projekt på Trafikverket.

– Det är uppenbart att entreprenörer från andra länder är mer effektiva än de svenska. Till exempel ser de ett värde i att arbeta tvåskift, från tidig morgon till sen kväll, säger Per Sjöstrand till Byggindustrin.

Tidningen har med faktahjälp från Trafikverket gjort en genomgång av flera stora anläggningsprojekt under senare år där både svenska och utländska entreprenörer varit med och lämnat anbud. Sammantaget har de utländska entreprenörerna lämnat anbud som prismässigt ligger 17 procent under de svenska entreprenörernas anbud.

I många fall har också de utländska entreprenörerna i kraft av ett prismässigt fördelaktigt anbud dragit det längsta strået och fått entreprenaden. Per Sjöstrand menar att de svenska entreprenörerna har en hel del att lära, bland annat vikten av att hålla dyra maskiner i gång.

– Vägen mellan Stockholm och Södertälje byggs om sedan länge. Oftast när jag kör där pågår inet arbete alls. Det är inte vettigt att maskinerna står stilla från eftermiddagen till nästa dags morgon.

Ett effektivare sätt att jobba borde kunna resultera i att de svenska anbuden blir mer konkurrenskraftiga på sikt.

– På två-tre års sikt ska de svenska entreprenörerna bli 10 procent mer effektiva; det finns en hel del att hämta igen. Därefter kan de bli 2-3 procent mer effektiva per år, säger Per Sjöstrans.

En stor potential finns även för de entreprenörer som kan komma med smarta alternativa lösningar för hur man drar trafiken under den tid då en ny väg anläggs. Det finns också mycket att vinna inom logistik, enligt Per Sjöstrand.