Någon dominoeffekt av Swepart Verktygs konkursansökan vill Pastals vd Per-Ewe Wendel inte sia om.

- Vi underleverantörer till bilindustrin vill ju självklart ha kvar våra kunder, därför tror jag det finns ett stort tålamod i leverantörskåren. Visst kan det vara så att en lämnar in en konkursansökan och proppen går ur, men det vill jag inte spekulera i, säger han.

Hur stora fodringar Plastal har på Saab vill han inte gå in på, men någon konkursansökan är inte aktuell.

- Jag har inga sådana tankar just nu. Vi avvaktar läget, jag vill avvakta över semestern. Jag grips inte av någon som helst panik, säger Per-Ewe Wendel.

Till Kongsberg Automotive i Mullsjö har Saab en skuld på 4,7 miljoner kronor. En förhållandevis liten skuld, säger Kongsbergs vd Joachim Magnusson, men inte pengar de vill bli av med. Planer på någon konkursansökan finns dock inte.

- Nej, vi fortsätter att förhandla med Saab och jag hoppas att det löser sig, säger Joachim Magnusson.

Vilka följder fredagens inlämnade konkursansökan kan få för andra underleverantörers vilja att göra detsamma, vill Magnusson inte spekulera i.

Kronofogden har fem ärenden som rör Saab Automobile Tools AB. Det rör sig om fordringar på drygt 11 miljoner kronor. Swepart Verktyg AB, det företag som begärt Tools i konkurs, ligger inte bakom någon av dessa.

Saabs andra dotterbolag, Saab Automobile Parts AB, har ingen fordran på sig hos Kronofogden. Saab Automobile däremot, har nu 104 fordringar på sig registrerade hos Kronofogden.