Konsumentombudsmannen, (KO) anser att företagets marknadsföring är ”aggressiv och otillbörlig”. KO konstaterar att företagets målgrupp är flickor mellan 7 och 17 år.

Marknadsdomstolen förbjuder nu Stardoll att använda en rad köpuppmaningar och att skicka elektronisk direktreklam till barn under 16 år.

Stardolls vd Mattias Miksche är förvånad och besviken över domen. Han konstaterar att bolaget fått visst stöd i domen men att Stardoll förlorar på flera mycket viktiga punkter.

- Domen får oerhörda verkningar både för oss och hela spelbranschen, både i Sverige och Europa. De säger att vi inte får marknadsföra våra produkter inne i spelet genom att skicka meddelanden till spelarnas inboxar i spelet. Det likställer de med oönskad direktreklam hem i brevlådan. Det är helt otroligt, säger Miksche.

Miksche tror att domstolens synsätt till stor del beror på att ledamöterna inte förstår den moderna nätkulturen.

- Tyvärr tror jag det. Och i det här fallet är de bara helt ute och cyklar. Domslutet innebär att alla spel, appar och sajter där man kan anta att en majoritet av användarna är minderåriga kommer att kunna förbjudas. Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra, säger Mischke.

- Domen säger att det är okej att sälja saker men vi förbjuds samtidigt vid vite på en miljon att ha en knapp på sajten där det står ”Köp” eller ”Uppgradera”.

QUIZ: Vad kan du om telefonnummer?

QUIZ: Vad kan du om internetadresser?

QUIZ: Vad kan du om sociala medier?