De nya medierna som bjuder in till dialog med användare innebär stora möjligheter att komma närmare sina kunder. Samtidigt finns det risker med den nya tidens kommunikation på Facebook, Twitter och i bloggosfären.

Till skillnad från köpt reklamutrymme i traditionella mediekanaler med innehåll skapat av och med proffs, går inte kommunikationskedjan i de sociala medierna att kontrollera till hundra procent. En svag länk i kedjan, såsom en amatörskribent av en blogg eller en amatörmodell som hittas på Facebook och används i reklam, kan ge allvarliga konsekvenser för ett företags varumärke.


Inte heller med hjälp av konsulter kan närvaron i de sociala medierna säkras. Eftersom mediebyråerna köper annonsplats i bloggnätverk, kan annonser i princip hamna på vilken blogg som helst.

I förra veckan blossade en het debatt upp efter att bloggaren ”Kissie” gjort ett grovt övertramp och hotat chefen på en mediekanal med misshandel efter att man rapporterat om hennes pr-aktiviteter för nazistorganisationen Nationalsocialistisk front.

Bloggen har en miljon läsare i veckan, vilket har lockat företag som Telenor, Kia Motors och Tele2 att annonsera. Men snedsteget gjorde plötsligt Kissies.se till en farlig miljö att vistas i, och flera drog bort sina annonser.

Det finns fler exempel där varumärken tagit stryk av sin närvaro i sociala medier, där innehåll och miljö skapas utan kvalitetssäkring.


Utvecklingen är något som företagen måste lära sig att hantera genom bättre kunskap, säger experterna. De mest grundläggande tipsen är förstås att kontrollera vilka bloggar annonserna hamnar på, och framför allt ha bättre koll på de egna Facebook- och Twitterkanalerna för att få ut så mycket som möjligt av användarnas respons och spridning.

Ingen kan längre ifrågasätta effekterna av sociala medier, det visar inte minst den senaste utvecklingen i världspolitiken. Men att använda dem som kanaler för sin marknadsföring innebär bevisligen stora risker.