Det man skriver på nätet som privatperson kan få konsekvenser i arbetslivet, har flera uppmärksammade fall visat. Uppenbarligen kan det också spela en roll i jobbsökandet. Det blir allt vanligare att arbetsgivarna dammsuger sociala medier på information om eventuella nya medarbetare.

Så många som 56 procent av arbetsgivarna i hotell- och restaurangbranschen surfar runt och kollar upp arbetssökande, enligt en granskning av tidningen Hotellrevyn.

Vanligast är att kolla upp Facebook, något hälften av arbetsgivarna gör. Därefter kommer Google, som var tredje använder. 38 procent av de tillfrågade arbetsgivarna uppger också att de någon gång har valt bort en sökande på grund av uppgifter de hittat på nätet.

– Vi googlar alla våra slutkandidater. Då får man ju upp både Facebookresultat, bloggar och artikelkommentarer, säger Harriet Öholm på företaget Serviceminded, som rekryterar till hotell och restauranger, till tidningen.

Lättklädda bilder och inlägg som är alkohol- eller drogrelaterade kan göra att en sökande inte går vidare.

– Det beror på vad det är för företag och tjänst. Om det är ett företag med hög integritet så fungerar inte vad som helst. Om jag rekryterar till Grand Hôtel kanske det inte passar med någon som lagt ut väldigt lättklädda bilder, säger Harriet Öholm.

Det finns också arbetsgivare med motsatt filosofi. Kaj Holmgren, rekryteringschef på Parks and Resorts, tror inte på nätet för informationsinhämtning.

– Vi har medvetet valt att inte leka detektiver på nätet. Vi rekryterar mycket på engagemang och personlighet, så vi prioriterar att träffa de sökande i stället, säger han till Hotellrevyn.

Det är inte olagligt för arbetsgivare att luska i arbetssökandes nätaktiviteter, enligt arbetsrättsexpert Sören Öman. Även arbetsgivare har informationsfrihet, understryker han. Privata arbetsgivare har heller ingen skyldighet att vara opartiska vid anställningar. Däremot är det snårigare regler för vad en redan anställd får göra på nätet.

– Du får inte lämna ut konkreta företagshemligheter. Och om man håller på att bedriva kritik mot sin arbetsgivare i väldigt hårda ordalag kan man hänföra det till illojalitet. Men för att en arbetsgivare ska kunna vidta åtgärder krävs skälig grund, säger Sören Öman till tidningen.

En undersökning från Stockholms handelskammare förra året visade att arbetsgivare som granskar arbetssökande i de sociala medierna nästan har fördubblats på ett år.