Sociala medier är numera en självklar del i de flesta stora företags kommunikationsstrategier. Men för majoriteten av småföretagen är Facebook, Twitter och bloggar ännu outforskad mark. Endast 18,6 procent av småföretagarna använder Facebook i affärssyfte och blott 0,5 procent använder Twitter. Hela 81 procent använder inte sociala medier alls. Det visar en undersökning genomförd av programföretaget Visma Spcs. Företagets vd Rolf Dahlberg är inte förvånad över de låga siffrorna.

– För många småföretagare är arbetsdagen redan fylld av viktiga uppgifter som måste göras. Då lägger man inte tid och kraft på att lära sig använda sociala medier eller producera innehåll på exempelvis Facebook, säger han.


I Vismas undersökning uppger inte respondenterna några specifika skäl till varför de inte är mer aktiva i de sociala medierna. Men en sedan tidigare känd anledning är att man som företagare är rädd för ryktesspridning på nätet, och att nätanvändarna ska skriva negativt om företaget, dess produkter eller varumärke. Men enligt Brit Stakston, expert på sociala medier på pr-byrån JMW, handlar det om att de inte kan koppla ihop webbaktivitet med affärer.

– Man är väldigt fast i sitt gamla sätt att marknadsföra sig. Dessa bolag hör ofta hemma i ett lokalt sammanhang och har sina kontakter och sitt system för småannonsering. De vet helt enkelt inte hur social medier kan förstärka deras relationer och öka deras affär, säger Brit Stakston.


I grund och botten rör det sig om kunskapsbrist, att många småföretagare har en felaktig bild av att det är tidskrävande att vara aktiv på nätet, säger hon.

– Det är klart att de upplever att de inte har tid. Men skulle de förstå hur enkelt det är skulle de ändra den uppfattningen.

Den största föredelen för småföretag att vara aktiva på nätet är att de till skillnad från i traditionella medier som tv och tidningar, har en god möjlighet att konkurrera med storföretagen. Ju mer aktiv man som företag är på nätet, genom en Facebooksida, ett Twitterflöde och en blogg, desto fler ”fotavtryck” lämnar man efter sig på nätet. Och ju fler fotavtryck desto större blir chanserna för att ens företag dyker upp i träfflistan på Google vid en sökning.

– Man har svårt att se vad Facebook har med sin affär att göra. Men detta är en jättechans för småföretagen att slåss på samma marknad som de stora för här finns det chans för dem att synas lika mycket för små kostnader.


Enligt den amerikanska undersökningen, ”2011 Social Media Marketing Industry Report” , leder aktivitet i de sociala medierna till dubbelt så många kontakter och affärer som för större företag.

Kommunikation på nätet kan också vara mer kostnadseffektivt än köpt reklamutrymme för mindre företag. Av de småföretagare som deltagit i den amerikanska undersökningen kunde 48 procent av dem koppla ökad försäljning till aktivitet i sociala medier. 58 procent uppgav också att de minskat sina investeringar i marknadskommunikation.


Vilket råd vill du ge till de småföretagare som inte ser nyttan med Facebook?

– De måste komma bort från sina fördomar och prova. En blogg kan vara en strategisk publiceringsplattform, det är den bästa hemsida de kan ha. Marknadsföring är dyrt, de måste förstå att deras nätverkande kan förlängas och förstärkas genom att de är aktiva på nätet, säger Brit Stakston.

Mer än var tredje svensk använder sociala medier varje dag. Därmed har de sociala medierna gått om traditionella medier på nätet, enligt den senaste Mediebarometern från Göteborgs universitet.
 
35 procent av befolkningen mellan 9-79 år använder sociala medier under en genomsnittlig dag. Traditionella medier på internet, såsom tidningar, tidskrifter, radio och tv, besöks dagligen av 28 procent av befolkningen i samma åldersspann.