Det mesta av realiserbart värde har SAS redan sålt men koncernledningen bedömer alltså att det finns ytterligare tillgångar att sälja.

SAS ville idag inte kommentera vilka tillgångar det rör sig om men flyganalytiker har bland annat nämnt det helägda flygdotterbolaget Widerøe och SAS Eurobonus-program med 2,9 miljoner medlemmar som möjliga säljobjekt.

QUIZ Vad kan du om flygbolaget SAS?

Frågan lyftes redan av förre vd:n Mats Jansson i en intervju i Dagens Nyheter i juni 2009. "Det finns betydande dolda värden" i Eurobonuspogrammet, sade Jansson då och uppskattade att det rörde sig om "en miljard" snarare än ett par hundra miljoner.

Investmentbanken Goldman Sachs har sedan i somras arbetat med en strategisk översyn av SAS, enligt uppgifter förra veckan i den danska tidningen Berlingske Tidende. Enligt tidningens källor finns två huvudkandidater till utförsäljning.

Den ena är det norska flygbolaget Wideroe som uppges vara värt omkring 1 miljard danska kronor, den andra är Eurobonusprogrammet som uppges vara värt omkring 2 miljarder danska kronor.

En försäljning av Wideroe är emellertid en politiskt känslig fråga i Norge. Flygbolaget är en viktig del av infrastrukturen i Norge och den norska regeringen kan väntas ha synpunkter.

– En försäljning av SAS som helhet eller delar av det, är en ägarfråga, sade den norske näringsministern Trond Giske till tidningen Dagens Näringsliv tidigare i veckan.

Det är oklart var en försäljning av eurobonusprogrammet skulle betyda för kunderna. Konsumentverket har ingen kunskap om någon tidigare försäljning av lojalitetsprogram. Nästan var tredje vuxen svensk är medlem i SAS program, enligt SAS egen uppgift. Genom programmet kan kunder tjäna poäng på köp av allt från flygresor, hotell och hyrbilar till kläder.

Enligt medlemsvillkoren för eurobonusprogrammet kan SAS avsluta eller byta ut eurobonusprogrammet med en månads förvarning.

SAS vill idag inte kommentera vilka tillgångar som kan bli aktuella för försäljning, eller huruvida Eurobonusprogrammet finns bland dessa tillgångar och vad en försäljning av programmet skulle kunna innebära.

– Det försiggår nu en hel del rykten och spekulationer och vi kan inte kommentera på det för då fortsätter ryktesspridningen, säger Malin Selander, pressansvarig på SAS Sverige.

På Konsumentverket har man aldrig hört talas om en tidigare försäljning av lojalitetsprogram, enligt pressinformatör Henrik Axelsson på Konsumentverket, och vet därför inte vad en försäljning skulle innebära för kunderna.

– Vi har inte hört talas om något liknande tidigare och har därför ingen kunskap i frågan. Blir en försäljning verklighet så får vi fundera kring vad det betyder konsumentjuridiskt.

Även Michael Levin, advokat vid Hamilton advokatbyrå, tvekar inför frågan om konsekvenserna av en potentiell försäljning.

– Normalt sett kan man byta borgenär, den som har fordran. Det här skulle röra en förmån som någon som flyger med SAS har fått. Det bygger ju på att man är SAS-kund, det är ju deras avtal, säger han.

Michael Levin utsågs tidigare i år till konkursförvaltare för Experts konkursbo. Om ett företag går i konkurs säger han att kunderna får anmäla ersättningsanspråk för att försöka få ut förlorat värde från lojalitetsprogrammet i samband med konkursen.

– Det blir en fordran och så småningom när konkursen är avvecklad så är det möjligt att kunden får en utdelning, hur stor utdelningen blir beror på hur stora företagets tillgångar är.

• LÄS OCKSÅ: "Norsk pilot vill köpa SAS dotterbolag"