Vattenmassorna från orkanen har till exempel trängt in i flera av Skanskas underjordiska byggarbetsplatser i New York-området, bland annat bygget av tunnelbanestationen och trafiknavet World Trade Center på Manhattan.

Den juridiska delen, vem som ska stå för kostnaderna för skadorna, har bolaget inte hunnit analysera.

- Men vi har inte sett några personskador, vilket är det viktigaste, säger Skanskas presschef Edvard Lind.

- Vi har sett bilder där vattnet forsar ner i underjorden där. Men de flesta av våra arbetsplatser ser ut att ha klarat sig ganska bra. Flera av dem har haft skador men det verkar ha varit under kontroll, säger Edvard Lind.

Skanska har en lång rad projekt i New York-området. Tunnelbanelinjen 7th Line, universitetsbygget City University och renoveringen av FN-huset är några av de viktigaste. Bolaget driver också byggprojekt på andra platser längs den stormdrabbade östkusten, liksom i Washington.

Ingen av dem som jobbar för Volvo PV har kommit till skada i samband med stormen, enligt Volvo PV:s presschef Per-Åke Fröberg.

Däremot saknar de flesta återförsäljare i områden som har drabbats, som New York och Connecticut, liksom många hushåll, ström. Därför står försäljningen still där, enligt Fröberg.

Men för den redan tidigare ansträngda bilbranschen ger orkanen Sandy ytterligare problem. Enligt branschtidningen Automotive News håller 800 Ford-affärer stängt onsdag och torsdag, kanske ännu längre. Folk har dessutom rent allmänt annat att tänka på just nu än att ta sig till bilhandlaren och köpa ny bil.

- Jag kan tänka mig att det här kommer att synas i oktobersiffrorna, säger Per-Åke Fröberg, presschef vid Volvo PV.

På längre sikt tror han däremot att inverkan blir marginell.

De nordöstra staterna är annars viktiga för Volvo och dess konkurrenter.

New York, Washington och Philadelphia står enligt bilbranschföretaget Edmunds för 23 procent av Volvos USA-marknad. Samma nivå finns hos BMW medan Hondas Acura har var fjärde köpare i den här delen av USA. Mercedes har 24 procent av sin USA-marknad i de tre storstadsområdena.

Hos Volvo AB ser man både för- och nackdelar för den egna verksamheten efter en katastrof som den med orkanen Sandy. Ingen vill att sådana här saker ska hända.

- Rent allmänt kan man säga att all ekonomisk utveckling gynnar Volvo AB, säger Mårten Wikforss, Volvo AB, till TT.

- Och här tror jag inte ekonomin blir bättre.

Däremot måste det till omfattande arbeten för infrastruktur och bostäder i orkanens spår.

- Och för alla sådana arbeten har vi maskiner, konstaterar Wikforss.

Populära quiz på nliv.se:

Quiz: Telia och skandalerna

Vad kan du om världens valutor?

Har du koll på snabbmatskedjorna?

Har du koll på svenska finansministrar?

Kan du räkna med procent?

Känner du igen kända reklamslogans?