Regeringen har sagt sig vilja ha en kraftigt uppgraderad version av Jas 39 Gripen men det kostar mycket pengar, runt 90 miljarder under en 30-årsperiod. Och det under förutsättning att Schweiz ställer in sig i ledet och samarbetar om mångmiljardsatsningen.

När Saab Automobile var som mest under isen fick försvarskoncernen Saab AB lida. Flygplanskonkurrenterna ute i världen passade på att smutskasta Saab AB för att få egna fördelar.

- Våra konkurrenter har använt det hur mycket som helst mot oss. Det har hetat att med dem kan ni inte göra affärer, de har ingen ekonomi och de har gått i konkurs. Ja, det har påverkat oss mycket negativt, säger Håkan Buskhe, vd och koncernchef i Saab AB, i en paus under bolagets kapitalmarknadsdag i Göteborg, under måndagen.

Det förekom rena kampanjer mot försvars-Saab. Falska historier planterades i tidningar, berättar han.

- Jag har fått åka runt och förklara att vi funnits sedan 1937, att vi har fem miljarder i nettokassa och att Wallenbergs som var med redan när vi bildades fortfarande är huvudägare. Speciellt när man säljer fighters (stridsflygplan), då använder vissa ganska tuffa metoder, och det har skadat oss.

Saab AB har till och med fått fakturor som Saab Automobile skulle ha betalat.

Håkan Buskhe avslöjar också att Saab AB hade ett regelrätt krav på att produktionen av elbilarna skulle vara kvar i Sverige om Nevs skulle få tillgång till varumärket.

- Ja, det har jag sagt. Saab är så förknippat med Sverige och svensk ingenjörskonst även om vi är ett internationellt bolag. Att släppa iväg varumärket så det hamnar någon annanstans, det var ingen option för oss. Och det hänger ihop med framför allt värdet och synen på den här produkten, säger Håkan Buskhe till TT.

Han är riktigt nöjd med namnlösningen med Nevs och det är ju inte helt fel att bli förknippade med elbilar, säger han.

- Det är skitbra. Och jag hoppas det går bra för dem. Allvarligt talat, de verkar jätteseriösa.

Saab AB:s dotterbolag Combitech öppnade ett kontor i Trollhättan och har sugit åt sig massor av tidigare Saabingenjörer.

- Vi kommer snart att vara uppe i runt 200 anställda. Vill de ha tjänster av oss så kan vi säkert ställa upp på det, säger Buskhe.