Trots sitt tämligen okontroversiella yttre rör nedläggningsbeslutet upp känslor hos många ryssar rapporterar nyhetsbyrån Reuters. När Ladan lanserades sågs den som ett bevis för rysk ingenjörskonst och en symbol för ett land på frammarsch.

Under sovjettiden var det en ouppnåelig dröm att få äga en Lada. Även de som hade de ekonomiska möjligheterna för att köpa fick köa i åratal.

Utomlands har det ofta skojats om Ladans fyrkantiga form och periodvis omfattande kvalitetsproblem. Jeremy Clarkson, programledare i det populära brittiska bilprogrammet Top Gear, har bland annat kallat den "helt enkelt den sämsta bilen någonsin".

Har du koll på bilmärkena? Gör vårt quiz.

Unga hippa ryssar har numera inget till övers för bilen som i dag snarare minner om svunna nederlag än progressivitet och framtidstro. Men det finns de som tänker annorlunda.

Nikolaj Dashkevitj, moskvabo och utbildad mekaniker, förklarar för Reuters att han älskar sin 25 år gamla Lada.

– Mer än hälften av delarna i den är fortfarande original, fastän det har gjort mer än 1 miljon kilometer, säger han.

Totalt har Ladan sålts i nästan 18 miljoner exemplar enligt tillverkaren AvtoVAZ. Det statliga bolaget är nu påväg att säljas och franska Renault och japanska Nissan ta över.

Ännu svårare bilmärken. Testa dig själv!