”I dag arbetar 102 000 personer för Avtovaz. Eftersom ett sådant antal inte ger en effektiv och vinstgivande produktion har vi enats om att minska personalstyrkan med 27 600 personer”, meddelade företaget på torsdagen.

Avtovaz ägs till en fjärdedel av franska Renault och tillverkar framför allt den klassiska "Zjigulin" — den fyrkantiga Lada som i princip är en något moderniserad variant av Fiat 124. Bolaget har sitt centrum i Togliatti, en stad med 700 000 invånare som tack vare bilfabriken blivit känd som Rysslands Detroit.


För staden – döpt efter italienske förre kommunistledaren Palmiro Togliatti — väntar en hård framtid.

– Det är svårt att hitta något annat jobb i Togliatti. Avtovaz är allt för den här staden och ingen väntar på oss någon annanstans, sade bilarbetaren Aleksandr Afanasiev till Reuters på torsdagen.

Av de 27 600 som får sluta kommer 13 000 att pensioneras, 5 500 att tvingas i för tidig pension och 9 100 att sägas upp. Av de sistnämnda kommer 6 000 att erbjudas arbete igen 2012.

Bilförsäljningen i Ryssland beräknas minska från 3,2 miljoner bilar i fjol till 1,4 miljoner i år. I förra veckan varslades även om att landets andra stora bilföretag, Gaz, planerar att säga upp 14 000 anställda i sin fabrik i Nizjnij Novgorod.


Gaz ägs i huvudsak av den hårt pressade oligarken Oleg Deripaska, vars tillgångar minskat kraftigt i värde under krisen, från 28 miljarder dollar i fjol till 3,5 miljarder i år, enligt affärstidningen Forbes.

Bankkoncernen Alfa, som även har stora ekonomiska krav på Gaz, begärde på torsdagen två andra Deripaska-företag i konkurs. Bolagen Sual och Kraz ingår i Deripaskas aluminiumkoncern UC Rusal.

I UC Rusal ingår också svenska Kubal, aluminiumverket i Kubikenborg i Sundsvall.