Ge din partner ett presentkort på en flygresa, eller ta med honom eller henne till Burger King och få rabatt på menyn. Berättar ni er kärlekshistoria på Facebook kanske sångerskan Maria BenHajji kommer och sjunger en sång som handlar om just er. Om du är singel, varför inte gå på dejt med någon av klädmärkets Beyond Retros anställda. Videor där de berättar om sig själva och vad de söker i en partner finns på hemsidan.

Företagens kreativitet inför alla hjärtans dag är tydlig. Enligt Ulrika Burling, vd på varumärkesbyrån Differ, blir interaktion mellan företag och konsument allt viktigare.

– Sociala medier som Facebook och Twitter har gjort interaktion lättare. Det har gjort den vanligare både på internet och in real life, säger hon.

Alla hjärtans dag började uppmärksammas i Sverige på 1950- talet. Redan då av affärsmän som ville öka försäljningen. Men det var inte förrän på 1990-talet som dagen skrevs in i almanackan och fick större genomslag.

Det svenska alla hjärtans dag-firandet är dock fortfarande mycket mindre än det amerikanska, där dagen översköljs av Valentinkort och kommersiella erbjudanden.

Åke Larsson, copywriter på reklambyrån Wiley, tror att marknadsföring kring alla hjärtans dag kan fungera som en avstickare från ett företags vanligen mer strikta varumärkesbyggande.

– Det är en romantisk dag som många företag kan kapitalisera på, även om romantik ligger långt ifrån deras vanliga varumärkesplattform. Alla hjärtans dag kan, ungefär som Rosa bandet, ge sken av företaget som varmt, mysigt och mänskligt, säger han.

– All kommersiell kommunikation handlar ju om att bygga relationer. Och vad kan väl vara mer passande för det, än just alla hjärtans dag?

...och rosor - trots att det är november månad.

3,5

miljoner rosor kan försäljningen av rosor öka till under den vecka som alla hjärtans dag infaller. Normalt säljs 1,5–2 miljoner rosor i veckan under tiden januari–mars i Sverige.
Källa: Blomsterfrämjandet

Att företag går utanför sin marknadsföringslinje denna dag förklarar Micco Grönholm på varumärkesbyrån Pyramid med att företag vill skapa nya associationer till deras varor och tjänster. Det börjar bli en allt vanligare marknadsföringsstrategi.

– Diamanter och kärlek är en klassisk koppling. Men diamanter har ju egentligen inget med kärlek att göra utan handlar snarare om pengar. Rosor och kärlek är en annan, säger han.

Det finns forskning som visar att större delen av våra köpbeslut sker omedvetet och handlar mycket om vilka känslor vi associerar med en produkt.

– Vi människor har ett irrationellt beteende när det handlar om pengar. Det vet många företag. Marknadsföring kring alla hjärtans dag kan knyta positiva associationer till ett företag. Men också arbeta med tvångsmedel genom att spela på det dåliga samvetet, säger han.