Redan förra året försökte storägaren Industrivärden få in Carl-Henric Svanberg i styrelsen men mötte då hårt motstånd från andra ägare. Pensionsjätten AMF:s vd Ingrid Bonde var en av de som protesterade. Framförallt ska AMF ha vänt sig emot Carl-Henric Svanbergs insatser som ordförande för BP under den stora oljekatastrofen i Mexikanska Gulfen. Det toppades av hans språkliga vurpa, efter mötet med president Barack Obama i Vita huset, om att: ”BP care about the small people”.

Men nu får Industrivärden igenom sin vilja. Den tidigare vd:n för Ericsson kommer ersätta nuvarande ordförande, fransmannen Louis Schweitzer, som alltså petas. Det uppger flera oberoende källor till SvD Näringsliv.

Det är lätt att förstå att ägarna känner en viss otålighet. Volvos nya vd Olof Persson är redan på plats. Det är viktigt han kan börja bygga en långvarig relation med en ordförande som inte är pensionsfärdig, som i fallet med Schweitzer.

Men det har också uppstått en spricka mellan Olof Persson och den nuvarande ordföranden. Schweitzer liksom förre vd Leif Johansson ansåg båda att Volvos verksamhet inte skulle styckas. Beskedet att Olof Persson nu driver en försäljning av flygplansmotorerna, Aero, är kontroversiell med tanke på den tidigare linjen. Med Svanberg på plats kan ytterligare renodling skönjas och nästa del på väg ut kan vara marinmotordivisionen Penta.

Valberedningen ska redan nu ha förberett ett pressmeddelande som ska ut inom de närmaste veckorna. Från officiellt håll är det dock locket på.

– Jag kommenterar inte valberedningens arbete, vare sig vilka personer vi diskutera eller när vi ger besked, säger en fåordig Carl-Olof By, ordförande i Volvos valberedning och direktör på Industrivärden.

Volvos två största ägare, Renault och Industrivärden, ska vara helt överens om Carl-Henric Svanberg. Men för att minska eventuellt motstånd inför vårens stämma 2012 har manegen krattats ordentligt. Flera källor berättar om ett omfattande lobbyarbete. Traditionellt har också ett par institutioner med stort ägande bjudits in att delta i valberedningens arbete. Men i år gick inte någon sådan inbjudan ut, allt för att minska risken för oväntat motstånd i arbetet att nominera en ny styrelse.

I och med Industrivärdens långa förarbete har det egentligen bara hängt på Carl-Henric Svanbergs intresse att ta över. Ericssons tidigare vd är definitivt intresserad och ska nu ha tackat ja. Men beslutet lär väcka en hel del kritik. Det är inte bara bland de mindre svenska Volvoägarna som invändningar kan finnas.

Situationen på BP är fortfarande problematisk. Den akuta krisfasen är visserligen över, men oljejätten är fortfarande stukad. Det finns gott om aktieägare i BP som skulle se det som ett starkt skäl att sparka Carl-Henric Svanberg om han valde att ta ett nytt tungt ordförandeuppdrag i det här läget. Ett häftigt och oväntat motstånd inom BP är det enda som skulle kunna hota Svanbergs nya uppdrag.

Med Svanberg på Volvo och Leif Johansson på Ericsson har det svenska näringslivets två superstjärnor helt enkelt bytt bolag med varandra. Fantasilöst, menar somliga. Andra ser det som ett uttryck för att antalet verkligt kvalificerade och internationellt gångbara svenska företagsledare är begränsat.

Beskedet att Svanberg tar över klubban i den västsvenska fordonsjätten kastar nytt ljus över Industrivärdens köpsug i Volvo i år. Investmentbolaget flaggade så sent som i onsdag att man har strax över 15 procent av rösterna. Det innebär att man snart är ikapp Renault, som har 17 procent av rösterna i Volvo.