En ansökan lämnas in under onsdagen, erfar Dagens Industri.

Tidningen stödjer sig på tre olika källor. Beskedet väntas redan under morgontimmarna.

En rekonstruktion sätter omedelbart stopp för mycket av det som är Saabs mardröm just nu: utmätningar, konkurshot och krav från alla som vill ha pengar.

Rekonstruktionen, om Vänersborgs tingsrätt nu ger klartecken, innebär en respit för Saab för att hinna i kapp sina planer.

Enligt uppgift blir det advokat Guy Lofalk som får ta hand om rekonstruktionen, precis som förra gången. Det är tingsrätten som utser rekonstruktör och tidsperioden är tre månader i taget.

För IF Metalls klubbordförande Håkan Skött kom beskedet om rekonstruktion som en överraskning.

- Jag har hört något och jag vill nog gärna ha det bekräftat först, säger Skött till TT.

En effekt av en rekonstruktion är att facket slipper hamna i läget att man begär sin arbetsgivare i konkurs.

- Det är naturligtvis skönt, i så fall, säger Skött.

De anställda får sina löner via den statliga lönegarantien oavsett om företaget begärs i konkurs eller hamnar i rekonstruktion.

- Förra gången fungerade det bra, säger Skött. Vi fick pengarna snabbt.

Frågetecken för Youngman

I bakgrunden finns också oroligheter kring ett av de kinesiska företag som vill ta över Saab. Youngman kommer, enligt uppgift till DI inte att få myndigheternas klartecken. ungefär på samma grunder som när Hawtai försvann ur bilden.

I stället väntas ett annat kinesiskt bolag träda in, troligen BAIC.

Tidningen spekulerar också i termer om att en rekonstruktion för Saab innebär att de kinesiska intressena i bolaget stärks, medan styrelseordföranden och vd:n Victor Muller får en mera underordnad roll.

Från facklig sida på Saab beslöt IF Metall på tisdagen att ge företaget mer tid. IF Metall kunde annars ha begärt Saab i konkurs redan då.

För övriga fack löper tidsfristen ut under onsdagen eller torsdagen. Men finns det då ett beslut om rekonstruktion, så är de varianterna redan överspelade.

Saab ville på tisdagskvällen inte kommentera uppgifterna om en rekonstruktionsansökan onsdag morgon.

Saabs oförmåga att betala har lett till att också underleverantören IAC hotas av konkurs. Skatteverket vill ha in 95 miljoner kronor senast den 19 september från företaget, som bland annat tillverkar instrumentpaneler. Betalas inte skulden kan verket sätta IAC i konkurs.